Drewry: Jagten på kæmpecontainerskibe fortsætter

Før første gang nogensinde er den gennemsnitlige størrelse på containerskibe, der sejler fra Asien til Europa over 10.000 teu, de såkaldte ULCV'er. Den udvikling vil fortsætte, vurderer analysehuset Drewry's.
AF RITZAU FINANS

Analysehuset venter, at ordrelysten på de helt store skibe vil fortsætte. Det på trods af, at ordrestrømmen af de helt store skibe er mindsket de seneste måneder. Drewry hæfter sig ved, at K-Line for to uger siden bestilte fem skibe på 14.000 teu til levering i 2015.

"Beskeden er, at ingen bør være under den illusion, at den nuværende afdæmpning i bestillingerne af de helt store skibe betyder, at rederiernes appetit på skibstypen er overstået. De har bare ikke den nødvendige kapital til at skynde på processen. De flere rederier tabte penge sidste år, og udsigten for i år er ikke lysere," skriver Drewry's.

Allerede nu har de store skibe, som eksempelvis Emma Maersk, hævet den gennemsnitlige skibsstørrelse på Asien-Europa-farterne fra 7517 teu i første kvartal 2008 til 10.279 teu i første kvartal 2018.

Den tendens ses kun øges. Ifølge Drewry's er der for nuværende 15 skibe på 14.000 teu, 10 skibe af 13.800 teu og 53 skibe mellem 10.000 og 13.500 teu i ordrebøgerne. De vil i høj grad blive indsat på ruterne fra Asien til Europa, hvor de lave fragtrater gør enhedsomkostningerne afgørende.

Med mindre efterspørgslen mellem Asien og Europa virkelige tager fart frem mod 2015, hvilket virker usandsynligt, vil det ikke bare være 8000 teu skibe, der bliver sendt fra Asien-Europa til andre ruter.

RITZAU FINANS

30 store containerskibe jagter beskæftigelse

APL: Kæmpeskibe skaber evig overkapacitet 

Her er ruten for Maersk Lines nye Triple-E

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også