ShippingWatch

Mærsk-arving udelukker opsplitning af livsværk

Mærsk Mc-Kinney Møllers kurs om at bevare A.P. Møller - Mærsk som et konglomerat skal der ikke pilles ved, fastslår datteren Ane Uggla i et interview med Berlingske.

Foto: Morten Flarup

Investorerne på aktiemarkedet kan råbe og skrige lige så meget, de vil: Strukturen i A.P. Møller - Mærsk, landets største virksomhedsgruppe, bliver der ikke ændret på.

Det fastslår Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, den ene af afdøde Mærsk Mc-Kinney Møllers tre døtre, i et interview med Berlingske. Det skriver Ritzau.

For et år siden overtog hun formandsposten i A.P. Møller-Fonden efter sin far. Og nu gør hun det klart, at livsværket skal fortsætte som hidtil med containerrederiet Maersk Line i centrum.

Foto: Mik Eskestad
Foto: Mik Eskestad
 

"Rederiet kan ikke stå alene. Vi er en gruppe af selskaber. Det har tjent os i 100 år, det tror vi på. Vi vil også fremover have flere ben at stå på," siger Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla til avisen.

Ane Uggla er arvingen, der efterlades en uudfyldelig rolle 

Det kommer dermed ikke på tale at splitte koncernen op. Det har børsanalytikere og eksperter ellers talt varmt for i flere år.

Blandt andre aktieanalytiker Lars Heindorff fra finanshuset ABG Sundal Collier.

"Set fra aktiemarkedets synspunkt er det forkert at fastholde Mærsk som et samlet selskab. Man vil få den optimale prissætning (på aktiemarkedet, red.) ved at splitte de fire kerneområder i fire forskellige selskaber," siger han til Berlingske.

Hans kollega Jacob Pedersen fra Sydbank er enig i vurderingen, men mener også, at Ane Uggla har fat i en pointe, fordi strukturen med flere selskaber samlet under samme tag har fået comeback under finanskrisen.

Konglomerater er mindre sårbare end enkeltselskaber, anfører Jacob Pedersen.

Frans Høyer, aktieanalytiker i Jyske Bank, er ifølge Berlingske enig:

»Hvis datterselskaberne hver især bliver drevet på den rigtige måde, kan man jo spørge, hvad skaden er ved at holde det hele i et samlet konglomerat. Selskabet har et godt omdømme og er kendt for pålidelighed generelt, og det smitter af på alle kerneområderne,« siger Frans Høyer.

Drift af havne under APM Terminals, olieforretningen i Maersk Oil samt udlejning af borerigge i Maersk Drilling udgør sammen med containerrederiet de fire hovedforretningsområder.

Uggla, Janholt og Mortensen på global magtliste i shipping 

Overskud i Mærsk' familiefond falder 4,8 mia. kr.  

Mærsks Familiefond sælger B-aktier for 339 mio. kr. 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs