Medie: Brændstof er redernes største hovedpine

Advokatfirmaet Norton Rose har for fjerde år i træk undersøgt transportsektorens udfordringer og udvikling. For shipping står det helt klart, at bunkers - både pris og udnyttelse - er den allerstørste udfordring rederne selv ser for fremtidens udvikling af shippingbranchen, skriver Lloyd's List.
69 pct. af de adspurgte i branchen mener, at shippingindustrien skulle koncentrere sig om at udvikle effektive måder at forbruge brændstof på. Det hænger sammen med, at næsten halvdelen af respondenterne i undersøgelsen fortæller, at de har stigende driftsomkostninger.
LNG-brændstof kan stå foran globalt gennembrud
"Fire år efter vores første undersøgelse ser det ud som om, at det er blevet det nye normale at arbejde under udfordrende økonomiske forhold for shipping, tog og luftfart. Det var engang tilfældet, at brændstofomkostningerne var en lille procentdel af de overordnede udgifter, nu tæller det en tredjedel," siger Harry Theochari, der er global head of transport hos Norton Rose, til Lloyd's List.
Intermodal: Investorer skal satse på LNG
Sammenlignet med togdrift og luftfart er shipping den type industri, der har haft de største omkoststigninger, men Norton Rose bemærker, at der er sket ændringer på markedet i løbet de seneste par måneder.
"Det er overraskende at se denne grad af tillid, men den er meget skrøbelig, da der ikke har været en stor stigning i ambition og behov. Nogle redere har set vækstmuligheder og har taget chancer, men der er stadig overkapacitet i de fleste sektorer," siger Harry Theochari til Lloyd's List.
PwC: Global skiferolieproduktion 14 mio tønder i 2035