Nyt samarbejde flytter større containerskibe til Asien

En gruppe af store containerrederier har slået sig sammen om at indsætte større skibe på en ny Intra-Asien rute. Et bevis på, at rederierne ruster sig til den øgede kapacitet på de lange ruter på Asien-Europa.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

Flere af de store containerrederier lancerer d. 19. april en ny tjeneste, som vil forbinde Sydøstasien med Australien. Hanjin Shipping, Kina Shipping Container Lines, Hapag-Lloyd, Regional Container Lines og United Arab Shipping Co. vil hver især bidrage med et skib på mellem 3.400 og 3.600 teu, skriver Lloyd's List.

På den måde ruster rederierne sig til den øgede kapacitet fra megaskibene, som så småt bliver sat ind på den vigtige Europa-Asien streng i år. For ved at flytte skibe til andre tjenester, risikerer de ikke, at der kommer alt for meget overkapacitet på ruten.

Den nye Intra-Asien tjeneste vil gå forbi Jakarta, havnen i Klang, Singapore, Brisbane, Sydney, Melbourne, Adelaide og Jakarta. Ifølge en udtalelse fra Hanjin vil også Hyundai Merchant Marine og Orient Overseas Container Line deltage via opkøb af slot.

"At konsolidere overlappende tjenester gennem indsættelse af færre, men større skibe vil øge effektiviteten og samtidig opretholde kvalitet og service, som kunderne forventer," hed det i erklæringen ifølge Lloyd's List.

Med mange nybygninger af containerskibe inden for post-panamax-segmentet, der de kommende år skal sættes ind på oceangående ruter, har havnene på ruterne i Intra-Asien afstivet sig selv til at kunne kapere de større skibe. Derfor kan mange havne i dag håndtere skibe på op til 6.000 teu, selvom rederierne traditionelt kun har gjort brug af tonnage på 3.000 teu eller derunder. Det gør ligeledes den nye tjeneste fra de store containerrederier mulig.

Maersk Line Singapore: 2013 bliver et svært år 

SeaIntel: Overkapaciteten flytter til nye ruter 

CMA CGM klar med efterfølgerne til Marco Polo 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også