Danske rederier skal pleje interesser for 15 mia kroner i Chile

Danske rederier har økonomiske interesser for 15 mia. kroner i Chile. Derfor deltager flere rederier sammen med Danmarks Rederiforening i næste uges officielle statsbesøg i landet.

Danmarks Rederiforening og en række rederier deltager i en stor dansk erhvervsdelegation i forbindelse med det danske statsbesøg i Chile fra 10.-16. marts. Chile er efter Brasilien det vigtigste sydamerikanske marked for dansk skibsfart. Danmark eksporterer samlet set søtransportydelser i størrelsesordenen 15 mia. kroner om året.

Chile har ifølge Danmarks Rederiforeningi ført en politik på søfartsområdet i de senere år, som på flere måder ligner den danske. Det gælder spørgsmål som fri markedsadgang, kvalitetsskibsfart baseret på internationale regler og håndhævelse og dialog. Chile står dermed i i nogen grad i modstrid med politikken i de øvrige betydende maritime nationer i Sydamerika som Brasilien og Argentina.

EUs frihandelsaftale med Chile indeholder også tilfredsstillende artikler om åbne søfartsmarkeder. Derfor søger Søfartsstyrelsen og Danmarks Rederiforening at opretholde en løbende dialog om fælles udfordringer med vore chilenske samarbejdspartnere, hvilket er afspejlet i programmet for det maritime seminar onsdag den 13. marts 2013. 

Chilensk ejede Ultrabulk

I det maritime erhvervsbesøg deltager følgende danske rederier:

*  A. P. Møller - Mærsk, som har forretningsenhederne Mærsk Line (containertransport), Svitzer (bugsering), APM Terminals og logistikvirksomheden Damco repræsenteret i Chile. Mærsk Line har tre salgskontorer i Santiago, Concepcion og Puerto Montt samt tre operationskontorer i Santiago, Arica og San Antonio.

*  J. Lauritzen, aktive i tørlast og tankfart på Chile, med tørlast som den største aktivitet. Var tidligere aktive på Chile med køleskibe, men har trukket sig ud af denne aktivitet, der i stigende grad i dag varetages af de almindelige containerrederier.

*  Norden, aktive i tørlast og tankfart på Chile, med tørlast som den største aktivitet. Nordens administrerende direktør Carsten Mortensen deltager i sin egenskab af formand for Danmarks Rederiforening.

*  Ultragas og Ultrabulk. Danske rederier, der er ejet af den chilenske von Appen gruppe. De har opbygget Ultragas i Danmark, som i dag står for gruppens gasskibe, og som har opkøbt det eksisterende danske rederi Eitzen Bulk for omkring 150 mio. USD i 2010. Sidstnævnte styrer gruppens tørlastaktiviteter i samarbejde med hovedkontoret i Santiago.

Kongefamilien med

Baggrunden for tilstedeværelsen i Danmark er hovedsageligt et ønske om at være del af det danske maritime miljø og gøre brug af de danske shipping-kompetencer kombineret med de internationalt konkurrencedygtige danske rammevilkår. Tilstedeværelsen af Ultragas og Ultrabulk er formentlig den største chilenske investering i Danmark nogensinde.

Godt 50 danske virksomheder deltager i besøget, hvor et af formålene er at styrke de handelsmæssige forbindelser mellem Chile og Danmark.  Kronprins Frederik og kronprinsesse Mary står i spidsen for det officielle danske besøg.

Dansk shippings loyale chilenske forbindelse  

Von Appen-familien udvider aktiviteterne i København 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også