Von Appen-familien udvider aktiviteterne i København

Den chilenske von Appen-familie har efterhånden ca. 120 skibe inden for gas og bulk, der styres fra kontorerne i København. Og der er flere på vej, afslører Carsten Haagensen, bestyrelsesmedlem i  gruppens danske selskaber.

Den chilenske von Appen-familie udvider sit engagement i den danske shippingklynge. Der er nye skibe på vej til de to chilensk-kontrollerede rederier med adresse i København, og samtidig er der ved at blive etableret nyt og større hovedsæde for Ultrabulk i Gentofte. Det fortæller bestyrelsesmedlem i Ultranav Gruppens danske selskaber, Carsten Haagensen, til ShippingWatch. Carsten Haagensen har mangeårige relationer til familien von Appen, der har historiske rødder til det danske shippingmiljø.

Væksten bliver "kontrolleret", som Haagensen formulerer det. En væsentlig udvidelse vil ske inden for gassegmentet, hvor der umiddelbart er udsigt til fem-seks nye skibe inden for de nærmeste år: Det drejer sig om to 6800 cbm ethylen gas carriers, én 12.000 cbm ethylen gas carrier, samt to større semi-refrigerated LPG carriers på ca. 22.000 cbm. Selskaberne har option på yderligere gasskibs-nybygninger.

Lang relation

"Der kommer med ret stor sikkerhed mindst fem-seks nye gasbåde i løbet af de næste to-tre år. Hertil kan man lægge en nylig ordre afgivet af Ultrabulk på minimum tre Handy-size tørlastskibe af nyt ECO-friendly design," siger Carsten Haagensen.

von Appen familiens relationer til Danmark kan føres omkring 50 år tilbage, men fik for alvor fart og volumen, da Eitzen Bulk blev opkøbt i 2010, og tilførte en operation på ca. 70 skibe til gruppens eksisterende bulkaktiviteter i det som i dag hedder Ultrabulk. Ultragas, som i øvrigt i begyndelsen af september 2012 er omdøbt til Ultranav, påbegyndte rederiaktivitet med egen tonnage i 1960 med verdens dengang mindste gastanker på blot 90 cbm.  Aktiviteten udvidedes bl.a. ved tilkøb af second-hand skibe fra danske KOSAN-gas. Ultranavs interesse i København som udgangspunkt for de internationale gas- og bulkaktiviteter blev yderligere manifesteret i januar i år, da man besluttede at samle stort set alle sine gasaktiviteter i Danmark. I modsætning til de omkring 100 tørlastskibe, hvoraf langt hovedparten er indchartrede, er der tale om ejet tonnage inden for gas-segmentet med ca. 20 skibe.

Konsolidering

"Inden for bulk har vi foretaget en konsolidering, hvor vi har lagt den bulk-operation, der allerede var i Chile, sammen med den danske. Hele Ultrabulk drives derfor kommercielt og operationelt ud af Danmark. Samtidig har man fået bredt sin palet ud, fordi de chilenske aktiviteter hovedsageligt var i de mindre bulkcarriers, Handysize og Handymax. Sammen med de danske aktiviteter har man en fuld palet fra Handysize, via Supramax op til Panamax og Kamsarmax," forklarer Carsten Haagensen, der tilføjer, at beslutningen om også at samle gasaktiviteterne i København understreger gruppens interesse i den maritime klynge og tillid til det maritime miljø i Danmark.

Ultrabulk har bestilt tre tørlastskibe med option på yderligere to. Inden for de nærmeste år er der dermed udsigt til at øge den samlede flåde i de to rederier under management fra København væsentligt.

Flytter til Gentofte

Der arbejder i dag 35-40 medarbejdere i Ultrabulks kontor på Amerika Plads, men inden længe flytter Ultrabulk til nye og større faciliteter på Smakkedalen i Gentofte, i øvrigt som nabo til et andet kendt navn inden for shipping, mæglervirksomheden Lightship.

"Der er mere plads derude. Huset er større end det umiddelbare behov, men som jeg indikerer, forventer vi en vis kontrolleret vækst i de danskbaserede aktiviteter, så derfor har vi fundet det interessant at få nogle ny lokaliteter hvor der er plads til at udbygge," lyder det fra Carsten Haagensen.

Ultrabulk: Tørlast vil få det svært frem til 2015

Ultrabulk i plus efter 1. halvår

Ultragas Group (Europe) fik lavere årsresultat end ventet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også