En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
15.10.2012kl. 06.04

Von Appen-familien udvider aktiviteterne i København

Den chilenske von Appen-familie har efterhånden ca. 120 skibe inden for gas og bulk, der styres fra kontorerne i København. Og der er flere på vej, afslører Carsten Haagensen, bestyrelsesmedlem i gruppens danske selskaber.
af TOMAS KRISTIANSEN

Den chilenske von Appen-familie udvider sit engagement i den danske shippingklynge. Der er nye skibe på vej til de to chilensk-kontrollerede rederier med adresse i København, og samtidig er der ved at blive etableret nyt og større hovedsæde for Ultrabulk i Gentofte. Det fortæller bestyrelsesmedlem i Ultranav Gruppens danske selskaber, Carsten Haagensen, til ShippingWatch. Carsten Haagensen har mangeårige relationer til familien von Appen, der har historiske rødder til det danske shippingmiljø.

Væksten bliver "kontrolleret", som Haagensen formulerer det. En væsentlig udvidelse vil ske inden for gassegmentet, hvor der umiddelbart er udsigt til fem-seks nye skibe inden for de nærmeste år: Det drejer sig om to 6800 cbm ethylen gas carriers, én 12.000 cbm ethylen gas carrier, samt to større semi-refrigerated LPG carriers på ca. 22.000 cbm. Selskaberne har option på yderligere gasskibs-nybygninger.

Lang relation

"Der kommer med ret stor sikkerhed mindst fem-seks nye gasbåde i løbet af de næste to-tre år. Hertil kan man lægge en nylig ordre afgivet af Ultrabulk på minimum tre Handy-size tørlastskibe af nyt ECO-friendly design," siger Carsten Haagensen.

von Appen familiens relationer til Danmark kan føres omkring 50 år tilbage, men fik for alvor fart og volumen, da Eitzen Bulk blev opkøbt i 2010, og tilførte en operation på ca. 70 skibe til gruppens eksisterende bulkaktiviteter i det som i dag hedder Ultrabulk. Ultragas, som i øvrigt i begyndelsen af september 2012 er omdøbt til Ultranav, påbegyndte rederiaktivitet med egen tonnage i 1960 med verdens dengang mindste gastanker på blot 90 cbm.  Aktiviteten udvidedes bl.a. ved tilkøb af second-hand skibe fra danske KOSAN-gas. Ultranavs interesse i København som udgangspunkt for de internationale gas- og bulkaktiviteter blev yderligere manifesteret i januar i år, da man besluttede at samle stort set alle sine gasaktiviteter i Danmark. I modsætning til de omkring 100 tørlastskibe, hvoraf langt hovedparten er indchartrede, er der tale om ejet tonnage inden for gas-segmentet med ca. 20 skibe.

Konsolidering

"Inden for bulk har vi foretaget en konsolidering, hvor vi har lagt den bulk-operation, der allerede var i Chile, sammen med den danske. Hele Ultrabulk drives derfor kommercielt og operationelt ud af Danmark. Samtidig har man fået bredt sin palet ud, fordi de chilenske aktiviteter hovedsageligt var i de mindre bulkcarriers, Handysize og Handymax. Sammen med de danske aktiviteter har man en fuld palet fra Handysize, via Supramax op til Panamax og Kamsarmax," forklarer Carsten Haagensen, der tilføjer, at beslutningen om også at samle gasaktiviteterne i København understreger gruppens interesse i den maritime klynge og tillid til det maritime miljø i Danmark.

Ultrabulk har bestilt tre tørlastskibe med option på yderligere to. Inden for de nærmeste år er der dermed udsigt til at øge den samlede flåde i de to rederier under management fra København væsentligt.

Flytter til Gentofte

Der arbejder i dag 35-40 medarbejdere i Ultrabulks kontor på Amerika Plads, men inden længe flytter Ultrabulk til nye og større faciliteter på Smakkedalen i Gentofte, i øvrigt som nabo til et andet kendt navn inden for shipping, mæglervirksomheden Lightship.

"Der er mere plads derude. Huset er større end det umiddelbare behov, men som jeg indikerer, forventer vi en vis kontrolleret vækst i de danskbaserede aktiviteter, så derfor har vi fundet det interessant at få nogle ny lokaliteter hvor der er plads til at udbygge," lyder det fra Carsten Haagensen.

Ultrabulk: Tørlast vil få det svært frem til 2015

Ultrabulk i plus efter 1. halvår

Ultragas Group (Europe) fik lavere årsresultat end ventet 

Relaterede artikler:

  • Ultrabulk: Tørlast vil få det svært frem til 2015

    For abonnenter

  • Foto: Rederiforeningen

    Ultrabulk i plus efter 1. halvår

    For abonnenter

  • Foto: Rederiforeningen

    Ultragas Group (Europe) fik lavere årsresultat end ventet

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Ted Shaffrey/ap/ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023

For abonnenter

Photo: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Photo: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Rederier

Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån

Bilrederierne har så gode tider takket være stor efterspørgsel og mangel på kapacitet, at Hamburg Commercial Bank har besluttet sig for at gå ind i finansiering af bilskibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023 – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Senior Porteføljemanager

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge