Dansk shippings loyale chilenske forbindelse

Hvorfor er den nok største udenlandske skibsreder i Danmark chilensk? Hvorfor lader man godt 100 tørlastskibe i sin globale flåde styre fra kontoret i København? Og hvorfor har man lige placeret sin flåde af gasskibe samme sted?

Fortællingen om den chilenske familie von Appens vedholdenhed i dansk shipping består af lige dele historie og lige dele tro på det danske maritime samfund. Hvis man tager historien først, blev von Appens interesse i det danske shippingmiljø vakt den dag i 1960erne, hvor Sven von Appen havner i Danmark på en studietur, som hans far, kaptajn Albert von Appen havde sendt ham på. Albert von Appen havde i starten af 1950erne etableret Ultramar Gruppen i Chile, som tog sig af agentur og spedition og som i 1960 gik ind i rederidrift med verdens mindste specialbyggede gas tanker, og grundlæggeren mente, at hans søn skulle på rundrejse til Skandinavien for at suge til sig fra shipping miljøet.  Det var derfor naturligt for Sven von Appen at vende blikket mod Danmark, da gasskibsflåden skulle udvides i løbet af 1970erne bl.a. gennem køb af en række second hand skibe fra Tholstrup familiens gas-rederi, Kosan.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Skal indeholde mindst 6 tegn
Skal indeholde mindst 2 tegn
Skal indeholde mindst 2 tegn

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også