Tørlastredere: Nye skibe droppes i 2013

Bulkredere vil i stor stil aflyse leveringer af skibe bestilt til 2013. Omkring 10 procent af ordrebøgerne er nonsens, sagde en fremtrædende skibsreder og operatør onsdag.

Leveringer af nye bulkskibe i 2013 i det hårdt pressede tørlastmarked vil ligge langt under forventningerne. Mange ordrer vil ikke blive gennemført, sagde Lasse Kristoffersen, CEO i Torvald Klaveness Group, på en konference i Oslo onsdag ifølge nyhedsbureauet Reuters.

"Omkring 10 procent af ordrebøgerne er nonsens," sagde Lasse Kristoffersen og understregede, at mange redere har rigeligt at gøre med bare overleve i et marked, der har befundet sig i dyb krise i flere år. I dag bl.a. illustreret af raterne for de store Capesize på under 5.000 USD om dagen, langt under break even og en brøkdel af rateniveauet i størrelsesordenen 100.000 USD dagligt i 2007 og 2008.

Den globale tørlastflåde anslås at vokse med over 100 mio. dwt i 2013 svarende til en vækst i flåden på ca. 10 procent. Men Konstantinos Adamopoulos, CFO i Safe Bulkers, er det skudt langt over målet, når ophugning medregnes. Han forventer en vækst på 35 mio. dwt. Morgan Stanley forventer en vækst på ca. 63 mio. dwt.

Ifølge den norske storbank og shippingudlåner DNB blev der i 2012 ophugget 5,5 procent af den globale tørlastflåde, det højeste niveau i årtier. Herman Billung, CEO,  i det Fredriksen-kontrollerede Golden Ocean, sagde, at de lave rater er godt for én ting. De er med til at sikre udfasning af en stor del af flåden.

Bimco: Tørlast er trist for alle 

Kinas tørlastflåde i vækst 

Golden Ocean venter flådevækst i tørlast på 5 pct i 2013 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også