Avis: Maersk Line dropper Panama-kanalen

CEO Søren Skou og Maersk Line vil spare mere end 100 mio. dollar ved at sejle gennem Suez-kanalen frem for Panama-kanalen. Det skriver Dagbladet Børsen.
AF RITZAU FINANS

Maersk Line vil omlægge ruten fra Asien til den amerikanske østkyst.

Årsagen skal findes i, at skibe, der skal passere Panamakanalen, maksimalt kan have en kapacitet på 4500 tyvefods-containere (teu). Men Maersk Line får senere i år leveret fem Triple-E skibe, der kan medbringe 18.000 teu, og dermed holde omkostningerne nede. Derfor må man omlægge ruten fra Asien til den amerikanske østkyst og i stedet sejle gennem Suez-kanalen og Middelhavet.

" Det vil tage lidt længere tid, men til gengæld får vi væsentligt lavere omkostninger," siger rederiets CEO, Søren Skou, til Børsen.

Initiativet vil ifølge direktøren kunne spare Maersk Line for et trecifret millionbeløb i dollar. Søren Skou vil også spare penge ved at slå en række af rederiets globale ruter sammen og anvende større skibe.

Søren Skou: Indtjeningen er stadig ikke tilfredsstillende

Seago Line runder en milliard USD i første hele regnskabsår

SeaIntel: 46 nye kæmpe containerskibe indsættes i 2013  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også