ShippingWatch

Avis: Maersk Line dropper Panama-kanalen

CEO Søren Skou og Maersk Line vil spare mere end 100 mio. dollar ved at sejle gennem Suez-kanalen frem for Panama-kanalen. Det skriver Dagbladet Børsen.

Foto: Wärtsila

Maersk Line vil omlægge ruten fra Asien til den amerikanske østkyst.

Årsagen skal findes i, at skibe, der skal passere Panamakanalen, maksimalt kan have en kapacitet på 4500 tyvefods-containere (teu). Men Maersk Line får senere i år leveret fem Triple-E skibe, der kan medbringe 18.000 teu, og dermed holde omkostningerne nede. Derfor må man omlægge ruten fra Asien til den amerikanske østkyst og i stedet sejle gennem Suez-kanalen og Middelhavet.

" Det vil tage lidt længere tid, men til gengæld får vi væsentligt lavere omkostninger," siger rederiets CEO, Søren Skou, til Børsen.

Initiativet vil ifølge direktøren kunne spare Maersk Line for et trecifret millionbeløb i dollar. Søren Skou vil også spare penge ved at slå en række af rederiets globale ruter sammen og anvende større skibe.

Søren Skou: Indtjeningen er stadig ikke tilfredsstillende

Seago Line runder en milliard USD i første hele regnskabsår

SeaIntel: 46 nye kæmpe containerskibe indsættes i 2013  

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs