ShippingWatch

Søren Skou: Indtjeningen er stadig ikke tilfredsstillende

Maersk Lines rutenetværk skal effektiviseres endnu mere i 2013 og indtjeningen per container skal være højere. Sådan lyder det fra topchef Søren Skou i et interview med Børsen.

Foto: Carsten Bundgaard

Selv om Maersk Line i sidste uge leverede et regnskab i plus, så er kampen om containermarkedet langt fra ovre, siger Søren Skou, topchef for rederiet, i et interview med Børsen.

"Vores indtjening er stadig ikke tilfredsstillende. Derfor er der to ben i strategien. Det ene er, at vi skal fortsætte vores arbejde med at blive mere omkostningseffektive. Det andet er, at vi skal have en højere indtjening per container," siger han.

Derfor skal der fremadrettet fokuseres på en oprydning og effektivisering af Maersk Lines rutenetværk, samt hårdere prisforhandling med kunderne.

Maersk Line modtager verdens største reeferskib 

"Formlen for profitabilitet er jo relativt simpel for os. Det er prisen per container minus omkostningerne ganget med den volumen, vi sælger. Det er de tre parametre, vi har at arbejde med. Og vi har besluttet at arbejde med alle tre parametre," siger Søren Skou til Børsen.

Højere pris og effektivisering

Et led i strategien er blandt andet, at eksempelvis kunder med værdifuld last, skal betale mere. Det samme kan komme på tale, hvis en last skal nå hurtigt frem. Når det kommer til effektivisering, har rederiet allerede erfaring med at optimere forskellige processer. Denne gang drejer det sig om en oprydning af Maersk Lines rutenetværk med mere end 600 containerskibe. Nogle ruter skal nedlægges, mens andre omlægges eller slås sammen.

"Vi har meget store ambitioner om i år at tage store udgifter ud af vores netværk ved at effektivisere det," siger Søren Skou.

Maersk Lines overskud 2012: 461 mio. USD 

Maersk Line satser på Saudi-Arabiens boomende marked 

Mærsk-direktør: God start for vigtigt ratehop 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs