Korea vinder på LNG-ordrer

Vindene blæser mod gas frem for olie, og det har forøget de asiatiske ordrebøgers antal af LNG-ordrer. Korea har fået langt størstedelen, skriver Asiasis.
Foto: Helge Hansen/Statoil
Foto: Helge Hansen/Statoil

Korea har markeret sig massivt, når det gælder om at få fat i de attraktive LNG-ordrer, som der er kommet flere af i takt med, at rederne tænker i alternative brændstoftyper.

Korea står for 80 pct. af markedsandelen af nye ordrer på LNG-skibe, svarende til i alt 68 skibe, og det forventes, at skibene hovedsageligt skal bygges på Koreas tre største værfter. Til sammenligning har kinesiske værfter fået ordrer på 10,6 pct. af ordrene i form af ni skibe, mens Japan har sikret sig ordrer på otte skibe svarende til en markedsandel på 9,4 pct.. Det viser en rapport fra Taurus Investment & Securities i Korea.

Analytiker Yang Hyung-Mo fra Taurus vurderer, at der i 2018 vil være brug for yderligere mellem 104 og 269 LNG-skibe på verdensplan. Udviklingen i antallet af ordrer vil følge opbygningen af LNG-infrastruktur, der kan have afgørende betydning.

Scrubber-beslutning strandet i politisk kaos

LNG-brændstof kan stå foran globalt gennembrud

Stor svensk LNG-iver 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også