Slow steaming hitter fortsat

I det forgangne år har flere og flere skibe sat farten ned - i alt er der sket et fald i hastigheden på skibene på 3,3 pct., skriver Platou i en markedskommentar.

Slow steaming er ikke bare et modeord eller et omdiskuteret miljøtiltag, men rent faktisk den måde en stor del af verdensflåden sejler på i dag. Det viser en markedskommentar fra Platou, der har undersøgt 5.500 skibes hastigheder.

For d. 25. februar gælder det, at skibenes gennemsnitshastigheder er faldet med 3,3 pct. i forhold til for et år siden. I det seneste kvartal alene, er der sket et fald på 1,6 pct..

VLCC-skibene har det seneste år sat deres fart ned med 2 pct., skriver Platou, og lander nu på et niveau på 12,3 knob. Tankskibene har oplevet et fald på 2,7 pct. i gennemsnitshastigheden, der nu ligger på 11,8 knob. Det har betydning for tankflåden, hvor efterspørgslen reelt er røget i vejret på grund af den lavere produktivitet, som slow steaming betyder.

For tørlast- og containerskibe har Platou kun opgjort faldet i hastighed i forhold til seneste kvartal. Her har tørlastskibene sat farten ned med 2,5 pct., mens containerskibene har sænket farten med 1 pct., det gælder også for de store skibe på over 8.000 teu.

"Det indikerer, at de fleste rederier nu bruger mere end 11 skibe per streng," skriver Platou.

SeaIntel: Maersk Line har fundet nøglen til at vinde 

Nødvendigt med fokus på slow steam klausuler

Gorrissen: Slow steaming åbner for en palet af juridiske tvister 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også