Slow steaming hitter fortsat
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4902603.ece/ALTERNATES/schema-16_9/CMA-CGM-Marco-Polo_Ningbo-Port_2012-11-08-7.jpg)
Slow steaming er ikke bare et modeord eller et omdiskuteret miljøtiltag, men rent faktisk den måde en stor del af verdensflåden sejler på i dag. Det viser en markedskommentar fra Platou, der har undersøgt 5.500 skibes hastigheder.
For d. 25. februar gælder det, at skibenes gennemsnitshastigheder er faldet med 3,3 pct. i forhold til for et år siden. I det seneste kvartal alene, er der sket et fald på 1,6 pct..
VLCC-skibene har det seneste år sat deres fart ned med 2 pct., skriver Platou, og lander nu på et niveau på 12,3 knob. Tankskibene har oplevet et fald på 2,7 pct. i gennemsnitshastigheden, der nu ligger på 11,8 knob. Det har betydning for tankflåden, hvor efterspørgslen reelt er røget i vejret på grund af den lavere produktivitet, som slow steaming betyder.
For tørlast- og containerskibe har Platou kun opgjort faldet i hastighed i forhold til seneste kvartal. Her har tørlastskibene sat farten ned med 2,5 pct., mens containerskibene har sænket farten med 1 pct., det gælder også for de store skibe på over 8.000 teu.
"Det indikerer, at de fleste rederier nu bruger mere end 11 skibe per streng," skriver Platou.
SeaIntel: Maersk Line har fundet nøglen til at vinde
Nødvendigt med fokus på slow steam klausuler
Gorrissen: Slow steaming åbner for en palet af juridiske tvister