Maersk Tankers hopper med på FPSO-trend

Maersk Tankers har netop frasolgt en VLCC'er, der efter sigende skal ombygges til offshorebrug. En stigende tendens, skriver Lloyd's List.

Maersk Tankers har efter alt at dømme frasolgt VLCC'eren Maersk Eli til SBM Offshore. Ifølge Lloyd's List skal supertankeren nu bruges i offshoreindustrien som for eksempel en flydende produktionsenhed, flydende lager eller som lodsningsenhed, kort sagt en form for FPSO.

Maersk Tankers har bekræftet frasalget af Maersk Eli, der er fra 2000 og vejer 308.409 dwt., og som efter mæglernes oplysninger kommer til at ligge på en pris på mellem 31 og 32 mio. USD. Den vej, Maersk Tankers nu tager med frasalget, kan sagtens blive en vej mange flere tankskibsejere vil slå ind på for at komme af med ældre eller overflødig tonnage.

Maersk Tankers frasælger hele Handygas-flåden 

Clarksons har opgjort, at verdensflåden af FPSO'ere på nuværende tidspunkt er på 150 skibe, og DVB Bank har kaldt udsigterne for denne flåde for "optimistiske." Ifølge Lloyd's List kan FPSO'ere sejle på forskellige vanddybder og i forskellige miljøer.

De fleste FPSO'ere er gamle eller ombyggede skibe, kun omkring 38 pct. er nybyggede. Når der bygges nye FPSO'ere bliver de typisk bygget til et specielt formål ved et konkret oliefelt.

Maersk Tankers foretog i 2012 en del frasalg og har pt. ingen nybygninger på vej.

FPSO boom på Singapores værfter 

Maersk: Fortsat skepsis i tankmarkedet

Hanne B Sørensen: Vi er stadig åbne for et godt tilbud 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også