ShippingWatch

Maersk Lines overskud 2012: 461 mio. USD

Maersk Line viser et overskud  for 2012 på 461 mio USD. Rederiet forventer et større overskud i 2013 end sidste år, oplyser det i sit årsregnskabet

Foto: Maersk Line

Maersk Line leverede et overskud på USD 461 mio. (tab på USD 553 mio. i 2011), og et afkast (ROIC) var 2,4% (negativ med 3,1%). Resultatet var positivt påvirket af forøgede containermængder samt højere rater og lavere enhedsomkostninger. De gennemsnitlige fragtrater var med 2.881 USD/FFE (2.828 USD/FFE) 1,9% højere, og containermængderne steg med 5% til 8,5 mio. FFE (8,1 mio. FFE).

Brændstofforbruget pr. FFE blev reduceret med 11%, og antallet af medarbejdere på hovedkontoret blev reduceret betydeligt.

Maersk Line forventer et bedre resultat i 2013 end i 2012 (USD 461 mio.) primært baseret på yderligere reducerede enhedsomkostninger. Den globale efterspørgsel på søfragt af containere forventes at stige med 4-5% i 2013, lavere på Asien-Europa ruterne, men understøttet af stigning i import til vækstøkonomierne.

Generelle ratestigninger

"Maersk Line annoncerede og gennemførte betydelige generelle ratestigninger for de fleste ruter understøttet af aktive kapacitetstilpasninger i form af slow steaming, skrotning, oplægning og aflyste afgange. Den totale flådekapacitet blev forøget med 4% til 2,6 mio. TEU (2,5 mio. TEU). Kapacitetsøgningen i egen flåde blev delvist opvejet ved tilbagelevering af chartrede skibe. Maersk Line fastholdt sin markedsandel i 2012 som helhed," oplyses det i regnskabet.

Maersk Line oplyser endvidere, at efterspørgslen på det globale marked for containertransport steg i 2012 med anslået 2% i forhold til 2011. Stigningen i efterspørgslen svækkedes i løbet af året fra 5% i første kvartal til blot 0-1% i tredje og fjerde kvartal i forhold til samme perioder i 2011. Overordnet set var den europæiske import svag, og efterspørgslen på containertransport på den vestgående Asien-Europa rute faldt 7-9% i tredje og fjerde kvartal i forhold til året før. Denne udvikling afspejlede den svage europæiske økonomi og i særdeleshed gældskrisen i Middelhavslandene. Importen til USA aftog ligeledes, og efterspørgslen steg kun i mindre grad i tredje kvartal. For hele 2012 faldt mængderne på Asien-Europa ruterne med næsten 2%, mens de på Transpacific ruten steg med 2%.

Svag stigning i efterspørgsel

"Til trods for at efterspørgslen kun steg lidt, og der blev leveret et betydeligt antal nye containerskibe, var balancen mellem udbud og efterspørgsel stabil. Den nominelle stigning i kapacitet som følge af levering af nye skibe var 8,1% i 2012, men gennem slow steaming, skrotning, oplægning og aflyste sejladser lykkedes det industrien at skabe balance mellem stigningen i den effektive kapacitet og den samlede efterspørgselsstigning på vestgående ruter," fremgår det regnskabet.

På de vigtigste Asien-Europa ruter faldt de vestgående mængder med 2%, mens de østgående mængder steg med 16% til en overordnet vækst på 3% i forhold til 2011. De gennemsnitlige fragtrater for Asien-Europa ruterne steg med 6%, henholdsvis 10% for de vestgående ruter og 2% for de østgående ruter. Ruterne Intra-Asien, Latinamerika og Vest- og Centralasien oplevede en kraftig vækst i containermængder på henholdsvis 19%, 10% og 7%. For Afrika ruterne medførte fokus på indtjening, at tabsgivende fragt blev reduceret, men samtidig blev de totale mængder også reduceret. Asien-Europe, Afrika og Intra-Asien ruterne oplevede den største vækst i rateniveau. Den samlede omkostning pr. FFE faldt med 1,7% til 3.054 USD/FFE, hovedsageligt som følge af et lavere brændstofforbrug pr. FFE og lavere driftsomkostninger. Maersk Line anvendte fortsat super slow steaming for at reducere udledning af CO2 og mindske brændstofomkostningerne. Brændstofprisen var 7% højere i 2012, men de samlede brændstofomkostninger faldt med 1% til USD 6,7 mia. i forhold til 2011.

Fem fokusområder

Maersk Lines flådekapacitet blev forøget med 4% til en samlet kapacitet på 2,6 mio. TEU. Flåden bestod af 270 ejede containerskibe og 326 chartrede skibe ved udgangen af 2012. Egen flådekapacitet blev forøget med 6%, idet 17 nybyggede skibe med en samlet kapacitet på 100.000 TEU blev leveret.

Maersk Line har defineret fem vigtige fokusområder for 2013. Initiativet til omlægning af kølecontainerraten vil fokusere på at genoprette lønsomheden inden for kølespedition gennem en global rateomlægning. Rate- og kontraktinitiativet vil fokusere på at fastholde raterne på et bæredygtigt niveau. Netværksomkostningsinitiativet vil fokusere på at opbygge et mere rentabelt netværk af skibe, mens det samlede enhedsomkostningsinitiativ sigter mod at opnå markedets lavest mulige omkostning. Endelig vil mængde- og markedsandelsinitiativet fokusere på at fastholde Maersk Lines globale position.

Mærsk-regnskab: Al fokus på de lyseblå udsigter

Se billedet af den næsten færdigbyggede Triple-E

Analytikere: Containere gør Maersks 2013 usikkert 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs