Tyske tvangssalg skaber bekymring

Fonde i Tyskland, der bliver tvunget til at sælge deres skibe til bankerne, er steget markant i 2012. Tendensen ventes ikke at stoppe med 2013, og rammer ifølge shippingavisen Lloyd's List de tyske pensionister og investorer hårdt.
Foto: Stena Bulk
Foto: Stena Bulk
AF RITZAU FINANS

Nye tal viste tidligere på ugen, at antallet af fonde i Tyskland, der bliver tvunget til at sælge deres skibe af bankerne, er steget markant i 2012. Tendensen ventes ikke at stoppe med 2013, og ifølge shippingavisen Lloyd's List rammes de tyske pensionister og investorer hårdt.

I alt blev 86 skibe tvangssolgt i 2012 mens lidt færre blev solgt efter på forespørgsel for bankerne. Sidstnævnte er dog ifølge avisen næsten det samme som et krav om salg. Hovedparten af de tvangssolgte skibe er containerskibe. I januar stod en af tysklands største redere Claus-Peter Offen for skud, da Commerzbank, HSH Nordbank og BNB tvang ham til at sælge 14 skibe i en uprofitabel fond.

Problemet er ifølge avisen ved at nå medierne i Tyskland, da mange tyskere har sat deres pension i skibe under de såkaldte KG-konstruktioner.

"Hustuer og tandlæger har forsøgt sig med spekulation, men de har ingen forstand på shipping, og nu har de ingen pension længere. Det er et problem," siger Nils Lorentzen fra Deutsche Fondsresearch, der står bag opgørelsen, og fortsætter:

"Der er ingen solstrejf i udsigterne for 2013. Vi forventer ikke en bedring før midten af 2014."

Nils Lorentzen hæfter sig samtidig ved, at hvis Commerzbank vil tvinge Claus-Peter Offen, bankens andenstørste shippingkunde, til at sælge, så kører de en hård linje. Deutsche Fondsresearch venter, at over 100 skibe vil blive tvangssolgt af tyske fonde i år.

Tyske fonde storsælger skibe

Tysk storbank har et hav af højrisikolån 

Shippinglån tynger tyske banker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også