ShippingWatch

Drewry: Triste tider for capesize i vente

Det ser elendigt ud for capesize, vurderer Drewry. I de næste par år vil tørlastmarkedet være uløseligt forbundet med og absolut afhængig af en voksende mængde råvarer, da antallet af skibe i tørlastflåden vokser hastigt.

Foto: Rederiforeningen

Det virker ikke sandsynligt, at der vil komme nok tørlast til at fylde de mange tørlastskibe på markedet i de kommende år. Det er på den baggrund, at Drewry i en ny analyse konkluderer, at "elendighederne for capesize fortsætter."

"Aktiviteten i Asien var lav frem mod det kinesiske nytår, og vejrproblemer i Queensland, Australien, bidrog yderligere til segmentets efterspørgselsproblemer. Den tropiske cyklon Oswald afbrød kultransporten fra Hay point, Dalrymple Bay og Gladstone. De større jernbaner, der transporterer kul fra minerne til havnene blev lukket pga. farligt vejr. Mange producenter, heriblandt Xstrata, Rio Tinto og Anglo American har lidt under det dårlige vejr. Dette fik capesize-fragtraterne til at dykke yderligere, hvilket også påvirkede Drewry Hire Index. Udsigterne for jernmalmsmarkedet ser lovende ud efter det kinesiske nytår. Genopfyldning efter helligdagene vil betyde efterspørgsel på capesize," skriver Drewry.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs