
Det virker ikke sandsynligt, at der vil komme nok tørlast til at fylde de mange tørlastskibe på markedet i de kommende år. Det er på den baggrund, at Drewry i en ny analyse konkluderer, at "elendighederne for capesize fortsætter."
"Aktiviteten i Asien var lav frem mod det kinesiske nytår, og vejrproblemer i Queensland, Australien, bidrog yderligere til segmentets efterspørgselsproblemer. Den tropiske cyklon Oswald afbrød kultransporten fra Hay point, Dalrymple Bay og Gladstone. De større jernbaner, der transporterer kul fra minerne til havnene blev lukket pga. farligt vejr. Mange producenter, heriblandt Xstrata, Rio Tinto og Anglo American har lidt under det dårlige vejr. Dette fik capesize-fragtraterne til at dykke yderligere, hvilket også påvirkede Drewry Hire Index. Udsigterne for jernmalmsmarkedet ser lovende ud efter det kinesiske nytår. Genopfyldning efter helligdagene vil betyde efterspørgsel på capesize," skriver Drewry.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app