SeaIntel: Redernes CO2-belastning interesserer ikke kunderne

Kunderne er ligeglade med, hvor meget CO2, redernes skibe udleder. Samtidig er det i praksis fortsat ikke muligt at sammenligne de store containerrederiers CO2-belastning, viser ny analyse fra SeaIntel.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

For få uger siden annoncerede Maersk Line, at CO2-reduktionen er gået langt hurtigere end ventet for rederiet, at 2020-målet allerede er nået otte år foran planen, og at man nu hæver målet til 40 pct. i forhold til 2007-udledning.

Men enhver form for sammenligning blandt top-20 containerrederierne er omtrent håbløs, og afskiberne viser i bedste fald i praksis kun meget lidt interesse for redernes miljøbelastning, når de forhandler kontrakter.

Det er status i en ny analyse fra SeaIntel, der løbende efterprøver containerrederiernes offentlige miljøprofil i forhold til deres intentioner og indsats i praksis.

"Vores analyse viser, at hovedparten af rederne ikke tilbyder en automatisk CO2-beregner, der er nem at bruge for kunderne. Yderligere kan vi også konstatere markante afvigelser i CO2-udledninger på tværs af rederierne. Oven i købet i de tilfælde, hvor rederne laster præcis de samme skibe, og det var endda i de tilfælde, hvor rederne hævder, at de benytter samme metode i deres CO2-beregninger," påpeger SeaIntel i sit ugebrev Sunday Spotlight.

NGO: Emissioner fra shipping er vores største bekymring 

Grundlaget for analysen er bl.a. konkrete henvendelser til rederne om deres CO2-udledning på fastlagte ruter. De viste bl.a., at kun fire redere ud af 13 besvarede anmodningen, heriblandt MSC og Maersk Line. SeaIntel har ligeledes og ved sammenligninger fundet eksempler på, at den samlede CO2-belastning for et skib, der sejler længere, har lavere CO2-udledning end det skib, der sejlere en kortere afstand.

SeaIntel udleder flere konklusioner af sin analyse. En væsentlig af disse er, at det ikke er analytisk muligt at sammenligne rederiernes CO2-udledning. Samtidig er kun et fåtal af afskibere reelt interesserede i sådanne beregninger. Det er ligeledes blevet bekræftet gennem uformelle samtaler med rederierne i det forløbne år, at afskibere har meget begrænset, om noget overhovedet, interesse i miljømæssige benchmarks fra redernes side, når der forhandles kontrakter.

I analysen valgte ni ud af 20 redere ikke at besvare konkrete forespørgsler. Det var CMA CGM, Evergreen, APL, CSCL, MOL, Yang Ming, K-Line, PIL and CSAV.

Maersk Line hæver mål for CO2-reduktion 

Miljøorganisation skuffet over dansk shipping 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også