Hanjin slår Maersk Line på punktlighed

De store containerrederier opnåede den højeste punktlighed nogensinde i sidste kvartal af 2012, viser tal fra Drewry. 79,9 procent af ankomsterne skete til tiden, hvilket var 6,4 procentpoint bedre end kvartalet før. Der var også tale om en væsentlig forbedring i forhold til den hidtidige rekord inden for et kvartal, der er fra andet kvartal sidste år og lød på 75,7 procent.
Samtidig viser opgørelsen, at alle ankomster for de store rederier skete inden for 70-80 procents punktlighed sidste år. Lige siden Drewry begyndte at opgøre ankomsterne i 2005, har der ikke været et kvartal, der har ligget over 69 procent.
Ifølge opgørelsen har Hanjin i sidste kvartal af 2012 vist bedre punktlighed end Maersk Line.
Drewry forventer dog et fald i punktligheden pga. en stigning i aflyste sejladser.
"Linjerederierne fortjener ros for deres forbedrede punktlighed, men det er bekymrende at se aflyste sejladser som et resultat af rederiernes forsøg på at imødegå en basal svaghed inden for udbud og efterspørgsel," siger research manager hos Drewry, Simon Heaney.
Maersk Line: Daily Maersk hjælper i forhandlinger
Relaterede artikler:
Maersk Line: Daily Maersk hjælper i forhandlinger
For abonnenter
SeaIntel: Maersk-indgreb på Asien-Europa er ikke nok
For abonnenter
Kun en ud af tre containere når frem til tiden i Afrika
For abonnenter