Sydbank forventer kølig start på shipping i 2013
![Foto: Stena Bulk](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4980766.ece/ALTERNATES/schema-16_9/7392947606_e995de4ce4_b.jpg)
Rateudviklingen i januar afspejler fortsat overkapacitet på store dele af shippingmarkedet, vurderer Sydbank. Udviklingen i raterne har i januar dog væretpositiv for A.P. Møller - Mærsk, mens den har været negativ for D/S Norden. Det konstaterer banken i notatet "Shippingnyt".
På det for Norden så vigtige tørlastmarkedet bød januar på ratefald.
"Overkapaciteten fortsætter i bedste fald langt ind i 2013, og selv om tørlastrederierne momentvis kan opleve lidt opmuntring, forudser vi generelt meget svære vilkår og lave rater i 2013. Raterne vil dog stige i forhold til niveauet i 2012 – men mere holdbare stigninger ser vi formentlig først i sidste del af 2013," vurderer analytiker Jacob Pedersen.
Mindre succesfulde ratestigninger
Han fastholder anbefalingen "sælg" af D/S Norden, mens A.P. Møller - Mærsk stadig får anbefalingen "køb". På containermarkedet steg spotraterne med 8 pct. i januar fra december.
"Rateforhøjelserne i januar har været mindre succesfulde end tidligere rateforhøjelser. Regnskaberne fra containerrederierne viser en svækket indtjeningsudvikling i det overståede kvartal – men indeholder også indikationer på, at det igangværende kvartal bliver lidt mere opmuntrende indtjeningsmæssigt, konstaterer Jacob Pedersen.
Han venter, at bedre prisdisciplin blandt rederierne generelt vil betyde, at raterne bliver lidt højere i 2013 end i 2012.
På produkttankmarkedet, som især D/S Torm er eksponeret mod, venter Sydbank, at 2013 vil byde på væsentligt længere perioder med overskudsgivende rater, end det var tilfældet sidste år. De seneste måneders fine rateniveauer kunne dog ikke fastholdes i januar, hvor raterne faldt væsentligt på de større LR2 og LR1-skibe, mens MR-raterne holdt niveauet lidt bedre.
Sydbank har ikke dækning af Torm.
Sejladser på Asien-Europa reduceret med 11 procent
Svage tegn fra flere asiatiske rederier
Alphaliner: Rederne i strid modvind i 2013
Relaterede artikler
Sejladser på Asien-Europa reduceret med 11 procent
For abonnenter