ShippingWatch

Nordic Bulk: Uforsvarligt uden is-klasse nord om Rusland

Rusland vil gøre det muligt at sejle via Nordøstpassagen uden isklasse-skibe og uden ledsagelse af isbryder i bestemte måneder. ”Et politisk stunt og helt uforsvarligt,” lyder det fra Nordic Bulk Carriers.

Foto: Pressefoto

Det er helt uforsvarligt at sejle via Nordøstpassagen nord om Rusland med skibe, der ikke er isforstærkede. Og Ruslands invitation til rederier om alligevel at gøre det er mest af alt et politisk stunt, lyder det fra den danske pioner på området, Nordic Bulk Carriers.

Rederiet tror så meget på den alternative rute mellem Europa og Asien, at Nordic Bulk Carriers sammen med sin investor, Phoenix Bulk Carriers, og storkunden Glencore International vil fordoble sin tonnage på Nordøstpassagen, erfarer ShippingWatch. Men al ny tonnage, der først tilgår i 2014 og 2015, bliver inden for den sikreste isklasse-type, 1A. Og rederiet mener i det hele taget, at sejlads på den øde rute som minimum bør foregå i et isklassificeret skib.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Sorte selskaber bag pensionsbranchens grønne milliarder

Flere pensionsselskaber har talt olieselskaber som BP, Shell og Halliburton med i de 248 mia. kr., branchen har meldt ind som "grønne investeringer" til regeringens klimapartnerskab for finanssektoren. "Vanvittigt," lyder det fra kritiker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs