En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
01.02.2013kl. 06.52

Søfartsstyrelsen vil sikre arktisk sejlads med fempunkts-plan

Søfartsstyrelsen har iværksat planen, der skal sikre den arktiske sejlads. Et af de helt centrale punkter er satellitovervågning af danske skibes sejlads i Arktis, fortæller direktør Andreas Nordseth til ShippingWatch.
Foto: Gorm Olesen
af LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

Det er nyt, og derfor er kravene til sikkerheden i forbindelse med sejlads i Arktis også nye. Fordi Arktis rummer så stort potentiale for danske skibsfart med øgede sejladsmuligheder og større råstofudvinding og dermed større handel til følge, er Arktis et af punkterne i den maritime vækstplan.

Fem indsatsområder er sat som de vigtigste for at sikre den sikkerhedsmæssigt korrekte sejlads for miljø og mandskab, i vækstplanen. Det er at lave en lov om sejladssikkerheden ved Grønland, at arbejde for gennemførelse af IMOs polarkode, at gennemføre et pilotprojekt om satellitbaseret overvågning, styrke samarbejdet med de andre arktiske stater og at arrangere et samarbejde i dansk-russisk regi om sejlads- og søsikkerhed.

Allerede godt i gang

Alle fem punkter er godt i gang, lyder det fra Andreas Nordseth, direktør for Søfartsstyrelsen.

Rusland liberaliserer Nordøstpassagen 

"Alt er prioriteret for os, der er ikke gradsforskel i arbejdet med det arktiske," siger han til ShippingWatch.

Lovforslaget om sejladssikkerhed i Grønland skal førstebehandles i februar, og det forventes at blive vedtaget inden sommerferien.

Når det gælder gennemførelsen af IMOs polarkode, det vil sige internationale regler for sejlads i Arktis, trækker arbejdet lidt længere ud end forventet, da polarkoden nu også er ved at få indarbejdet et miljømæssigt aspekt.

Svær enighed om polarkode

"Der har været et relativt langt tilløb til enighed om polarkoden, men man må sige, at det kører nu, og vi forventer, at den er færdig i 2014, og så vil vi arbejde for en hurtig ikrafttrædelse, men som med andre IMO forhandlingsscenarier, så kan det tage tid. Vi tror dog på, at vi er i god gænge med det," siger Andreas Nordseth.

En del af polarkodepunkter er koordineret sejlads for krydstogtskibe. På det område er der udfordringer med at finde ud af, hvordan det i praksis skal reguleres, men Søfartsstyrelsen overvejer pt. en konkret it-baseret overvågningsløsning.

Totalovervågning af danske skibe

Hvis man ved, hvor de er, er de også mere sikre. Det er ideen med det tredje punkt i vækstplanens arktiske fokus, som er et pilotprojekt med AIS-overvågning af skibstrafikken i arktiske farvande. I februar laves det første forsøg med at sende en satellit op og lokalisere de danske skibe. Det sker i samarbejde med Aalborg Universitet.

Rederne byder kineserne velkommen i Arktis 

"Vi har meget store forventninger til det. Det er en ny måde at bruge teknologien på, og vi håber, at det har en høj udviklingshastighed, så vi kan skabe en økonomisk bæredygtig model for satellitovervågningen," siger Andreas Nordseth.

Mange udfordringer i Arktis

Han håber, at netop satellitovervågningen kan være et af de områder, som kan være med til at styrke samarbejdet med de andre arktiske stater om sejladssikkerheden, som er det fjerde punkt for vækstplanens arktiske indsats.

"Det er klart, at der er en masse udfordringer ved at sejle i et nyt område, men alt tyder på, at uanset hvad, så bliver der en større råstofudvinding i hele området og en større trafik, og det håber vi at kunne samarbejde stærkt om for eksempel med overvågning. De vigtigste spillere er russerne, som er absolut nøglespillere i forhold til nordøstpassagen, og dem vil vi sørge for at udveksle erfaringer med," siger Andreas Nordseth.

Det russiske samarbejde omkring sikkerhed skal også søges inddraget i regi af Dansk-Russisk Regeringsråd. Det er det femte Arktis-punkt i vækstplanen, og det vil der blive fulgt op på ved et regeringsrådsmøde i april, hvor et seminar om øget samarbejde om sikkerhed mellem Danmark og Rusland søges aftalt.

Venstre: Kina jagter Arktis gennem Grønland

Russisk-asiatisk gastransport ti år væk

Ansøgere flokkes om Arktisk Råd

Asiater vil erobre ny arktisk sejlrute  

Relaterede artikler:

  • Foto: JONATHAN HAYWARD

    Venstre: Kina jagter Arktis gennem Grønland

  • Foto: Christian Florian / DMI

    Russisk-asiatisk gastransport ti år væk

  • Foto: Christian Florian / DMI

    Ansøgere flokkes om Arktisk Råd

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Senior Porteføljemanager

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge