Kan en tysk storfusion åbne for mere?

Fusion kan være eneste udvej for redere uden tætte bånd til deres regeringer, mener chefanalytiker Peter Sand, Bimco, ifølge Bloomberg. Den britiske skibsmægler ICAP mener, at flere redere har behov for at vokse sig større.

Forhandlingerne mellem tyske Hapag-Lloyd og Hamburg Süd om en fusion, der vil skabe verdens 4. største containerrederi efter Maersk Line, CMA CGM og Mediterranean Shipping Co. (MSC) har påny åbnet for spekulationer om, hvorvidt industrien kan være på vej mod en fusionsbølge i lyset af den generelle krise, overkapacitet, knaphed på finansiering og ikke mindst behovet for at nedbringe enhedsomkostninger i en industri, hvor størrelsen synes at tælle mest, skriver Bloomberg.

Alene de fire største containerrederier anført af Maersk Line kontrollerer 41 procent af den samlede containerflåde ifølge Alphaliner

"Man skal have en vis størrelse for at være konkurrencedygtig på de store ruter og for at få adgang til større tonnage," siger Kai Miller, Hamborg-chef for den britiske skibsmægler ICAP, der ser muligheder blandt rederier, der komplementerer hinanden enten gennem deres aktiviteter på specifikke ruter eller i kraft af deres ledelse og organisationsstruktur.

SeaIntel: Stor styrke i tysk containerfusion 

Chefanalytiker Peter Sand fra den internationale søfartsorganisation Bimco ser ikke umiddelbart en fusionsbølge inden for de nærmeste år uanset vigtigheden af at nedbringe enhedsomkostningerne. Peter Sand siger til Bloomberg, at der allerede har fundet en konsolidering sted siden 90'erne med bl.a. Maersk Lines overtagelse af Sea-Land og Royal P&O Nedlloyd, CMA CGMs overtagelse af australske ANL og taiwanesiske Evergreens opkøb af flere mindre containerrederier.

Men nogle rederier uden tætte bånd til deres regeringer kan komme i alvorlige vanskeligheder, hvor en fusion med et mere sundt foretagende kan være den eneste udvej.

Rahul Kapoor, analytiker hos Drewry Maritime Equity Research i Singapore, vurderer over for Bloomberg, at en fusion mellem Hapag-Lloyd og Hamburg Süd indeholder en række gevinster på driften, ligesom der vil være besparelser at hente.

Hapag-Lloyd og Hamburg Süd satser på ny fælles ledelse 

Tysk fusion vil skabe verdens 4. største containerrederi 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår