Hapag-Lloyd og Hamburg Süd satser på ny fælles ledelse

Både Hapag-Lloyd og Hamburg Süd vil efter den kommende fusion beholde deres respektive chefer. En aftale om fællesledelse er netop kommet på plads, skriver det tyske Manager Magazin.
AF KATRINE GRØNVALD RAUN

De to tyske containerrederier Hapag-Lloyd og Hamburg Süd har under deres forhandlinger om en fusion nærmet sig en ny struktur i den kommende alliance, skriver det tyske magasin Manager Magazin.

Ingen af de respektive parter ønskede ifølge magasinet at undvære deres direktører, hvorfor man nu er blevet enige om en fællesledelse med to direktører. Henholdsvis Michael Behrendt fra Hapag-Lloyd og Ottmar Gast fra Hamburg Süd skal lede et eventuelt fusionsselskab.

Forhandlingerne skal nu ifølge Manager Magazin fokusere på, hvilke synergier containerrederierne kan få ud af en fusion.

Store fordele ved fusion

Siden december har de to rederier ligget i forhandlinger om en mulig fusion. Lykkes denne, vil Hapag Lloyd og Hamburg Süd tilsammen blive verdens fjerde største containerrederi. Og alliancen vil komme til at stå stærkt, har SeaIntel tidligere vurderet, både på nye markeder som ruterne til og fra Sydamerika, men også på den traditionelle transatlantiske rute.

"Samtidig vil det sammenlagte rederi på den ene side have fordelen af at være en del af G6-alliancen med Hapag-Lloyds nye 13.000 teu skibe som et solidt bidrag - og samtidig være aktiv på de største dybhavshandelsruter. På den anden side vil bulk-volumen i det sammenlagte rederi ikke være direkte eksponeret over for indflydelsen af ny super-post-panamax tonnage, som vil være en definitionsfaktor på disse ruter i de kommende år," skrev SeaIntel i december.

Tysk fusion vil skabe verdens 4. største containerrederi

SeaIntel: Stor styrke i tysk containerfusion

Slipper Fredriksen af med Hapag-Lloyd? 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også