
2013 kan byde på en fusion mellem Tysklands to store containerrederier Hapag-Lloyd og Hamborg Süd, der af analysehuse som bl.a. SeaIntel og Alphaliner spås betydelige muligheder, ligesom en fusion vil skabe verdens 4. største containerrederi. For skibsreder John Fredriksen, af mange anset som Norges mægtigste erhvervsmand og shippingindustriens ukronede konge, kan det blive en forløsning på et langvarigt og ofte anspændt forhold til Hapag-Lloyd gennem sit indirekte medejerskab i rederiet som storaktionær i rejsekoncernen TUI AG.
TUI AG er største aktionær i Hapag-Lloyd, og koncernen har i flere omgange luftet planer om helt at forlade shipping. Senest med en bebudet børsnotering af rederiet i 2014, der på grund af de vanskelige forhold på kapitalmarkederne aflyste planen igen i 2011 og i stedet nu har meddelt, at der er indledt forhandlinger med Hamburg Süd om en fusion.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app