ShippingWatch

Ophugning kan ikke følge med nye tørlastskibe

Hver gang, der i 2012 blev leveret tre bulk carriers, blev kun én sendt til ophugning, viser nye tal fra Clarkson Research. Panamax-flåden vokser hurtigst i 2013.

Foto: Stena Bulk

Hver gang, der i 2012 blev leveret tre bulk carriers, blev kun én sendt til ophugning, og det gælder for tre ud af de fire store segmenter i tørlast, viser ny date fra Clarkson Research ifølge Tradewinds.

I 2012 blev der leveret 213 capesize, mens 73 blev ophugget. Panamax-leveringer udgjorde præcist en om dagen, i alt 365, sidste år, mens antallet af panamax, der blev sendt til ophugning, udgjorde 125.

DVB Bank: Tørlast på vej op de kommende år  

I handymax-segmentet blev der leveret 306 skibe fra værfterne, mens 99 tog turen til skrotfaciliteter i Indien og Bangladesh.

I begyndelsen af 2013 udgør den samlede panamax-flåde 2.266 skibe, og det er det segment inden for tørlast, der vokser hurtigst. I 2012 med 13 procent.

"Mens højdepunktet for capesize- og handymax-leveringer formentlig var i 2011, er det for panamax enten 2012 eller 2013," skriver Clarkson.

I 2013 ventes flådevæksten at aftage inden for handymax til otte procent, mens handysize forventes at vokse ca. to procent.

Danske Markets: Fredriksens tørlastrederi er overvurderet 

Intermodal: Lave priser skaber stor interesse for brugt panamax

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs