Ophugning kan ikke følge med nye tørlastskibe

Hver gang, der i 2012 blev leveret tre bulk carriers, blev kun én sendt til ophugning, viser nye tal fra Clarkson Research. Panamax-flåden vokser hurtigst i 2013.
Foto: Stena Bulk
Foto: Stena Bulk

Hver gang, der i 2012 blev leveret tre bulk carriers, blev kun én sendt til ophugning, og det gælder for tre ud af de fire store segmenter i tørlast, viser ny date fra Clarkson Research ifølge Tradewinds.

I 2012 blev der leveret 213 capesize, mens 73 blev ophugget. Panamax-leveringer udgjorde præcist en om dagen, i alt 365, sidste år, mens antallet af panamax, der blev sendt til ophugning, udgjorde 125.

DVB Bank: Tørlast på vej op de kommende år  

I handymax-segmentet blev der leveret 306 skibe fra værfterne, mens 99 tog turen til skrotfaciliteter i Indien og Bangladesh.

I begyndelsen af 2013 udgør den samlede panamax-flåde 2.266 skibe, og det er det segment inden for tørlast, der vokser hurtigst. I 2012 med 13 procent.

"Mens højdepunktet for capesize- og handymax-leveringer formentlig var i 2011, er det for panamax enten 2012 eller 2013," skriver Clarkson.

I 2013 ventes flådevæksten at aftage inden for handymax til otte procent, mens handysize forventes at vokse ca. to procent.

Danske Markets: Fredriksens tørlastrederi er overvurderet 

Intermodal: Lave priser skaber stor interesse for brugt panamax

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også