ShippingWatch

Mindre bulkskibe fortrænges fra vigtige miner

Bulkskibene, der sejler jernmalm ud af det vestlige Australien og et af verdens vigtigste mineområder, bliver større og større. Mellemstore og ældre tørlastskibe er blevet fortrængt, skriver Lloyd's List. 

Foto: Rederiforeningen

Bulkskibene, der sejler jernmalm ud af det vestlige Australien, bliver større og større.  i 2012 var en fjerdedel af skibene i de store australske havne over 200.00 dwt eller 17 procent større, end skibene var tilbage i 2009, skriver Lloyd's List.

Fragter med de store capesize-skibe udgjorde næsten 80 procent af alle sejladser med jernmalm mellem Dampier til Port Hedland langs den australske vestkyst med skibe større end 170.000 dwt. Det er en stigning på 65 procent i løbet af de seneste fire år.

Oldendorff slår både Rio Tinto og Cargill på bookninger  

Mindre og ældre capesize-skibe synes at være trængt helt ud af dette marked. Det er på trods af en rekordstor produktion fra de store miner i regionen som Rio Tinto, BHP Billiton og Fortsecue Metals Group.

Laster på capesize-skibe mellem 120.000 dwt til 149.999 dwt er faldet fra 158 i 2009 til 46 i 2012. Overraskende er antallet af fragter på de små tørlastskibe mellem 10.000 til 59.999 dwt stabilt fra 2009 til 2011 og svagt stigende i 2012.

Verdens stålproduktion rekordhøj i 2012 

Australsk havn i jernmalmhop 

Minegigant nedskriver voldsomt og udskifter CEO 

Mere fra ShippingWatch

Maersk dropper blockchain-platformen Tradelens

Der kommer ikke til at blive videreudviklet på den digitale platform Tradelens, som Maersk har stiftet. Platformen lukker ved udgangen af første kvartal 2023 på grund af manglende opbakning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs