ShippingWatch

Græske skibsredere skal betale lidt i skat

Græske redere har accepteret at betale en form for skat på skibe, der sejler under fremmed flag, som led i regeringens økonomiske redningsplan for landet, mens andre væsentlige skattefritagelser bevares. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Græske redere har accepteret at betale en form for skat på skibe, der sejler under fremmed flag, som led i regeringens økonomiske redningsplan for landet, mens andre væsentlige skattefritagelser bevares. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Græske selskaber var på storindkøb under krisen 

De græske redere og regeringen i Athen er enige om en beskatning, som rederne har været fritaget for i årtier. Ifølge det nye forslag ændres den græske lov om tonnagebeskatning, så den også vil omfatte "udenlandske redere med skibe under fremmed flag, der administreres af selskaber med base i Grækenland."

Foto: /ritzau/Thomas Borberg
Foto: /ritzau/Thomas Borberg
 

De græske myndigheder håber, at de nye regler vil forhindre, at rederne udflager skibe, da beskatningen trods alt er begrænset. De græske rederier, der anslås at kontrollere omkring 18 procent af den globale handelsflåde, har løbende truet med flytte helt ud af Grækenland, hvis de bliver tvunget til at betale skat. Omvendt har kritikere i lyset af Grækenlands truende bankerot bemærket, at enorme summer fra shipping har undgået beskatning, og at mange de formuer, græske velhavere har stående på udenlandske konti, netop stammer fra shipping.

Udflagning truer EUs accept af tysk tonnageskat 

Græske redere har også været skattefritaget af indtægter fra græsk-flagede skibe, og de betaler kun tonnageskat.

Ifølge det græske Merchant Marine Ministry er det ikke muligt for nuværende at sige noget noget om, hvor meget landets slunkne statskasse. Kilder vurderer over for AFP, at den nye skat på shipping vil indbringe omkring 100 mio. euro årligt, ca. 133,4. mio USD.

Godkendelsen af de nye skatter er en af de vigtigste betingelser, som EU og Den Internationale Valutafond stiller for fortsat at støtte den græske økonomi og er nødvendig for at modtage yderligere 14,7 milliarder euro inden udgangen af marts.

Loven skrotter en lang række skattefradrag, øger skatten på ejendom og overskud i virksomheder og introducerer skat på kapitalgevinster.

Skattereformen er en del af den overordnede krisepakke til 13,5 milliarder dollar, som parlamentet vedtog i november for at modtage yderligere økonomisk hjælp fra EU og IMF. Grækenland modtog i december 34,3 milliarder euro.

Kritisk skattelup på verdens største handelsflåde 

Kritiske EU-spørgsmål om græsk beskatning i shipping 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs