Græske selskaber var på storindkøb under krisen
![Foto: Hapag-Lloyd](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4644198.ece/ALTERNATES/schema-16_9/KualaLumpurExpress_print.jpg)
Græske interesser har de seneste år investeret massivt i nye containerskibe, siden den internationale finanskrise slog igennem i 2008. Siden september samme år har græske ejere været involveret i 73 ordrer på i alt 463.000 teu i nye containerskibe. Det svarer til 44 procent af den totale kapacitet, som i perioden er bestilt af non-operating ejere (NOO). Det skriver Alphaliner.
Også britiske ejere har været flittige med bestillinger på nye og second hand containerskibe under finanskrisen, men tyske ejere dominerer fortsat markedet for cointainerskibe med en andel på 57,4 procent af NOO-kapaciteten og 33,1 procent af den samlede kapacitet.
For nylig bestilte det græske selskab Enesel SA ti containerskibe på hver 13.800 teu. Ifølge Alphaliner et udtryk for en stigende interesse blandt ikke-traditionelle skibsredere, der tiltrækkes af historisk lave nybygningspriser og forholdsvis positive udsigter for moderne, brændstofbesparende tonnage. Trenden markerer samtidig et skift blandt græske skibsredere, der traditionelt har været i tank og bulk.
Flere af de græske selskaber er nye i containermarkedet. Det er selskaber og navne som Thenamaris, Dynacom, Eastern Med, Capital Ship Management, Aeolos og Evalend, der er massivt repræsentareret i tank og tørlast. De nye græske redere i containerindustrien er ifølge Alphaliner primært fokuseret på aktiverne og de muligheder, der ligger i ejerskabet, samt indtjeningen på time-charter.
Tyskland, Japan, Grækenland og Danmark topper listen over de lande, der ejer hovedparten af den globale containerflåde. Ifølge Alphaliner udgør den danske ejerandel otte procent (Rederier), mens den tyske andel, som langt overvejende består af non-operating ejere (NOO), udgør 33 procent.
EU advarer Grækenland mod udflagning