ShippingWatch

Lauritzen-ejer udtrykker støtte til Janholt

Formanden for Lauritzen Fonden Jens Ditlev Lauritzen udtrykker støtte til Torben Janholt, efter at Ole Lauritzen for nylig kritiserede flere beslutninger i rederiet.

Formanden for Lauritzen Fonden Jens Ditlev Lauritzen støtter i Lloyd's List den strategi og retning, rederiet J. Lauritzen har lagt med CEO Torben Janholt i spidsen i mange år. Herunder rederiets nybygningsprogrammer og beslutningen om at trække sig sig ud af reefer-forretningen for flere år siden.

Lauritzen-barnebarn kritiserer Janholt 

Ole Lauritzen, barnebarn af stifteren af J. Lauritzen, såede forleden i London-avisen tvivl om det rigtige i Torben Janholts beslutning om at sælge reefer-delen og at det skete til for lav en pris, ligesom han kritiserede tidspunktet for bestilling af en række nye bulkskibe, rederiet bestilte kort før finanskrisen ramte i 2008.

J. Lauritzen foretog kort før jul en nedskrivning på knap en mia. kroner svarende til ca. otte procent af flådens værdi.

 

Jens Ditlev Lauritzen finder kritikken fra den 79-årige Ole Lauritzen ubegrundet og upræcis, og formanden for fonden pointerer, at Ole Lauritzen forlod fondens bestyrelse i 2003 på grund af bestyrelsens alderskrav, og at det skete efter uenighed om Janholts planer om at trække sig ud af reefer-forretningen.

Jens. Ditlev Lauritzen understreger, at fondens bestyrelse altid har støttet Torben Janholts beslutninger.

Fonden er involveret i en lang række kommercielle aktiviteter primært inden for shipping (J. Lauritzen A/S og DFDS A/S), men også inden for ventureselskaber (tidligere kendt som Vesterhavet A/S).

J. Lauritzen solgte reefer-divisionen i 2007 til svenske NYK efter store tab i 10 år, og efter at de traditionelle store containerrederier som Mærsk gradvist overtog transporter af kølecontainere.

Lauritzen nedskriver flåde med en milliard kroner 

Janholt: Forhåbentlig har vi taget højde for det værste 

 

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs