Shipping ramt af diplomatisk krise mellem Sydkorea og Japan

Det anspændte forhold mellem to af Asiens største økonomier er yderligere forværret, efter at Sydkorea har udelukket udenlandske rederier fra landets statslige milliardkontrakter med transporter af bl.a. kul.
Foto: Jyllands-Posten
Foto: Jyllands-Posten

Regeringen i Sydkorea er for første gang nogensinde i færd med at udelukke udenlandske rederier fra kontrakter i landets statslige energisektor for at tilgodese nationale redere som Hanjin Shipping, Hyundai Merchant Marine og STX Pan Ocean. Udelukkelsen ventes at skærpe det i forvejen anspændte diplomatiske forhold til Japan, hvis rederier fragtede 25 procent af Sydkoreas kul i 2011. Det skriver Bloomberg.

Det statsejede Korea Electric Power Corp sendte den 21. december 2012 kontrakter til en værdi af to mia USD i udbud med en klausul om, at deltagere etablerede partnerskab med en sydkoreansk virksomhed og samtidig byggede ni skibe på et af landets skibsværfter.

"Det er første gang nogensinde, vi ser sådanne restriktioner, men det er efter krav fra nationale rederier, der er desperate, og de statslige selskaber har bøjet sig for deres krav," siger analytiker Yun Hee Do fra Korea Investment & Securities Co. i Seoul.

Stort aktiesalg på vej i sydkoreansk tørlastgigant 

En vicedirektør i Sydkoreas transportministerium, Ung Kyu Sam, siger til Bloomberg, at der er mistanke om, at koreanske rederier ikke behandles på lige vilkår i Japan i forhold til transporter af landets kul og andre materialer, og at det er en mistanke, som koreanske myndigheder lige nu undersøger nærmere.

Det diplomatiske forhold med Japan og Sydkorea, Asiens henholdsvis 2. og 4. største økonomi, er efter historiske forhold nu yderligere anspændt på grund af en strid om retten til nogle øer, som begge lande håndhæver retten til. Japans nye premierminister Shinzo Abe har svoret, at Japan om nødvendigt vil anvende militær magt for at forsvare landets territorium.

Minister: Stort potentiale i ny Japan-aftale 

I august 2012 faldt  en fornyelse af en valutaaftale mellem de to lande til jorden, og i november vedtog det sydkoreanske parlament en revideret lov for shippingindustrien, der gør det muligt for koreanske myndigheder at udelukke udenlandske selskaber fra lande, der ikke behandler koreanske rederier ordentligt. De nye retningslinier træder i kraft i marts 2013. Koreanske rederier har aldrig fået kontrakter med et japansk energiselskab, skriver Bloomberg.

Dansk shipping prøver kræfter med Sydkorea 

Intra-asiatiske containerredere sejler med tab 

  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også