ShippingWatch

Minister: Stort potentiale i ny Japan-aftale

Handelsminister Pia Olsen Dyhr (SF) og hendes kolleger i EU har på et møde torsdag i Bruxelles givet deres endelige ja til, at EU indleder forhandlinger om en frihandelsaftale med Japan.

Foto: Jens Panduro

"Aftalen vil skabe øget eksport til Japan, hvilket kan betyde 1000 nye arbejdspladser alene inden for den danske slagteribranche," siger Pia Olsen Dyhr til Ritzau og tilføjer

"Med nulvækst i Europa er det bydende nødvendigt, at vi får åbnet op for handlen med resten af verden. Det her er et stort skridt i den rigtige retning. Potentialet er stort."

Dansk landbrug har på forhånd regnet sig frem til, at effekten af mere fri handel med Japan vil være en milliard kroner årligt alene på den danske fødevareeksport.

Ifølge EU-Kommissionen vil en kommende frihandelsaftale på europæisk plan skabe 400.000 arbejdspladser og øge det europæiske bruttonationalprodukt med en procent. Dermed er aftalen en central del af forsøget på at sparke gang i væksten i Europa.

Gevinsten skal komme, fordi sænkede toldsatser og fjernelsen af en række regler ventes at øge den europæiske eksport. Komplicerede regler gør det i øjeblikket svært for udenlandske firmaer at komme ind på det japanske marked.

Aftalen har været længe undervejs, fordi der - trods store gevinster for unionen samlet set - er flere mindre brancher, der risikerer at tabe penge.

Det gælder blandt andet for bilindustrien i Frankrig, Spanien og Italien.

Den fælles franske, spanske og italienske frygt er, at europæerne fremover i højere grad vil købe en Honda, Suzuki eller Toyota i stedet for en Peugeot, Seat eller Fiat, når de skal have ny bil.

Pia Olsen Dyhr medgiver også, at der blev diskuteret livligt.

"Der var virkelig gang i debatten til mødet, siger hun til Ritzau og tilskriver på sin Facebook-profil en stor del af æren til "vores seje embedsmænds forhandlinger undervejs."

Det vurderes, at der vil gå to til tre år, før den endelige frihandelsaftale er på plads.

RITZAU FINANS

Maersk Line sætter farten mere ned på Europa-Asien

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs