Kapitalfonde øger eksponering i shipping

Ledende kapitalfonde investerer i stigende grad i den underdrejede shipping-sektor, og det er lige fra køb af lån i europæiske banker til opkøb af skibe. Det skriver Financial Times.
AF AKTIEFOKUS

Ledende kapitalfonde investerer i stigende grad i den underdrejede shipping-sektor. Det dækker alt lige fra opkøb af skibe til at købe lån fra europæiske banker, som har finansieret sektoren tidligere, skriver Financial Times.

Analysehus: Her er faldgruberne ved kapitalfonde 

Af større kapitalfonde, som er aktive i shipping-sektoren, kan nævnes Apollo, Blackrock, Centerbridge, Fortress, Oaktree Capital og WL Ross, fortæller industrikilder til Financial Times, der også peger på, at den øgede aktivitet illustrerer den stigende vigtighed, som finansielle institutioner, der ikke er normale indskuds-banker, udgør, når virksomheder skal finansieres.

Nye spillere

Kapitalfondene øger deres indflydelse i takt med at flere af de tidligere normale udlånere er begyndt at trække følehornene tilbage, som følge af store tab og nedskrivninger i sektoren. Nordea er eksempelvis en af de store typiske ydere af lån til shippingsektoren sammen med blandt andre tyske HSH Nordbank.

Stor-investoren Wilbur Ross spøger igen i dansk shipping 

Et af de seneste eksempler på kapitalfondsaktivitet i sektoren var da Oaktree Capital købte skibslån for 800 mio. dollar fra den britiske bank Lloyds i november. Oaktree Capital fik skibslånene med stor rabat på op til 50 pct., fortalte kilder dengang til Reuters.

Sulten efter mere

Blackstone har også for nylig købt olietankskibe for i alt 200 mio. dollar fra en tysk sælger, og Blackstone går lige nu og overvejer, om kapitalfonden skal begynde at sælge kreditforsikringer til banker på skibslån, hvilket vil gøre det muligt for udlånene at beholde aktiverne og sænke det beløb, som de er nødt til at sætte til side til mulige fremtidige tab.

Kapitalfond vil finansiere øko-containerskibe 

Kapitalfondene tiltrækkes af den mulige vending, som shippingindustrien står overfor, men det kan også vise sig, at de store investeringer, resultere i store tab, hvis vendingen ikke bliver en realitet.

"Der er intet, som er mere svingende end shipping. Jeg forventer, at industrien vil vende i 2014. Såfremt nedturen varer længere, så vil mit investeringsafkast ikke blive så godt," udtaler Wilbur Ross, der er en veteran i at investere i shippingsektoren.

AKTIEFOKUS

Deloitte: Kapitalfonde kan være farlige sengekammerater 

Udlån til shipping plager de europæiske banker 

Kapitalfonde forstærker interesse i tysk shipping 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også