ShippingWatch

Ny storordre på vej på containerskibe

Amerikanske Seaspan har angiveligt bestilt en serie af nye ultra large containerskibe, hvoraf fem er på kontrakt med taiwanesiske Yang Ming.

Foto: APM Terminals

Den New York-noterede ejer af containerskibe, Seaspan, er ifølge Lloyd's List tæt på bestilling af en serie skibe på 14.100 teu, hvoraf fem skal lejes ud til taiwanesiske Yang Ming med mulighed for yderligere charter af fem af de såkaldte ultra large containerskibe.

Ifølge London-avisen har Seaspan opnået en meget lav pris fra koreanske Hyundai Heavy Industries i kraft af usikre markedsvilkår og knapheden på kapital til finansiering af nye skibe.

Seaspan har angiveligt været i hård konkurrence med såvel etablerede ejere og nye aktører, ifølge nyhedsmediet Asiasis for få uger siden bl.a. Korea Infrastructure Investments Asset Management Co og græske Niki Group, i kampen om kontrakterne med Yang Ming, der gennem længere tid har overvejet en omfattende optrapning af sit nybygningsprogram. Yang Ming er verdens 14. største containerrederi.

Nu begynder kapløbet blandt verdens største skibe 

Kontrakten med Hyundai Heavy Industries ventes offentliggjort i løber af en til to uger og afslutter et 2012, der har budt på flere spektakulære nybygningsordrer trods den massive overkapacitet i containersegmentet flere år frem.

Seaspans flåde omfatter i øjeblikket 76 containerskibe på samlet 475.000 teu. De største er seks 13.100-skibe, der er på 12-års kontrakter hos Cosco Container Lines. Seaspan har for nuværende tre 10.000 containerskibe under bygning med levering i 2014.

Endnu en Maersk Line-konkurrent vil have megaskibe 

Aftalen med Yang Ming om de nye skibe, der skal leveres sidste i 2015, føjer en ny kunde til Seaspan, der i forvejen tæller store spillere som China Shipping, Hapag-Lloyd and K Line.

Taiwan-reder har opbakning til 10 nye containerskibe 

Alphaliner: Taktisk spil om Maersk Line 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs