Lurende østkyststrejke rammer kun containerfragt

Det bliver i første omgang containerfragten, der bliver lammet, hvis en strejke i 14 havne på den amerikanske øst- og golfkyst bliver en realitet kort før nytår.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Den nuværende overenskomst mellem havnearbejderne og arbejdsgiverne udløber 29. december, og i et brev, der er offentliggjort på fagforeningen ILA's hjemmeside, understreger fagforeningslederen Harold Daggett, at alle lokalafdelinger - og dermed 15.000 havnearbejdere - skal være klar til at strejke fra kl. 00.01 den 30. december.

Det er dog kun containerfragt, der omfattes af strejken, skriver Harold Daggett til sine medlemmer, og selv heri er der undtagelser.

Eksempelvis vil militær fragt, brevfragt i containere og friske madvarer stadig blive håndteret trods strejken. Og al ikke-containeriseret fragt, færger og biler får også lov til at fortsætte igennem havnene.

Forhandlingerne mellem ILA og USMX brød tidligere på ugen sammen, hvorefter begge lagde skylden over på sin modstander.

Bliver en strejke en realitet, bliver det den første i 35 år på øst- og golfkysten, med katastrofale konsekvenser for hele shippingsektoren til følge. Forhandlingerne har foregået det meste af 2012 og var tæt på at ende med en strejke ved udgangen af september. På det tidspunkt blev parterne dog, med hjælp af den statslige mediator, enige om at forlænge forhandlingerne i tre måneder, men den periode er altså snart brugt op.

Strejke kan lukke USAs største havne om 10 dage 

Striden bunder i, at arbejdsgiverforeningen, United States Maritime Alliance (USMX), kræver højere produktivitet for at styrke havnenes konkurrenceevne, mens fagforeningen International Longshoremens' Association (ILA) stejler ved arbejdsgivernes krav om ændrede regler for arbejdstid og overtidsbetaling.

Danske A.P. Møller - Mærsk risikerer at blive ramt dobbelt, da rederiet både transporterer store mængder fragt til og fra kysten samt driver containerhavne i syv forskellige byer via datterselskabet APM Terminals.

"Vores grundlæggende budskab er, at den her situation bør løses ved, at der kommer gang i nogle realitetsforhandlinger. Det er vigtigt at undgå en strejke, som ville være aldeles ødelæggende for alting," sagde APM Terminals' kommunikationsdirektør Erik Eisenberg i september til Ritzau Finans.

For nylig varede en strejke i havnene i Los Angeles og Long Beach otte dage, inden den blev løst med hjælp fra LA's borgmester og en statslig mediator.

RITZAU FINANS

 

Port of Virginia forbereder sig på strejke

Maersk Line: Vi anløber 13 af 14 strejkehavne

APM Terminals: For tidligt at forvente strejke 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også