ShippingWatch

ICS indskærper behov for arktiske regler

Den internationale rederiforening ICS skriver i en meddelelse, at det med den øgede mulighed for sejlads i Arktis er vigtigt, at alle verdens redere støtter op om de internationale regler for arktisk sejlads og den kommende polarkode.

ICS repræsenterer mere end 80 pct. af verdens handelsflåde, og det er den flåde, som ICS i en ny meddelelse opfordrer til at tage særlige hensyn, når der sejles i Arktis.

"I takt med at andelen af arktisk shipping gradvist stiger, er der en voksende bevidsthed om behovet for en høj grad af opmærksomhed, når skibene navigerer i Arktis. Dog er IMO det rigtige forum for at adressere disse problemer, som for øjeblikket udvikler polarkoden, som forventes at blive obligatorisk. Det er yderst vigtigt, at arktiske nationer undgår ensidige foranstaltninger, som kan komme på tværs af IMO-konventionerne eller bestemmelserne i UNCLOS (FNs konvention om havret)," siger Simon Bennett, direktør i ICS for eksterne relationer.

IMOs polarkode, som er retningslinjer for skibe, der sejler i Arktis, forventes at blive gjort færdig næste år. ICS mener, at polarkoden skal kunne differentieres efter skibstype.

"Udviklingen af polarkoden skal være risiko- og performancebaseret. For eksempel bør kodekset ikke vilkårligt kræve overensstemmelse med en bestemt is-klasse-standard, der udelukker andre, indtil den fremtidige udvikling af ensartede krav til konstruktion og drift af is-klassede skibe," siger Simon Bennett.

Derfor tøver redere over for nye miljøkrav 

Shipping har uendelig liste af miljøkrav i vente 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs