ShippingWatch

Sikkerhedsfirmaer: Redere sparer ikke på sikkerhed

Rederierne sparer langt fra på bevæbnede vagter, mener Sonny Schürer, adm. direktør i sikkerhedsfirmaet AS Solution. Firmaet oplever derimod en sparetendens inden for rådgivning.

Økonomi får ikke rederierne til at spare på sikkerheden på de danske skibe, mener Sonny Schürer, der er adm. direktør i AS Solution. Måske bliver der justeret lidt på antallet af vagter om bord, men at de danske redere ikke vil bruge penge på bevæbnede vagter, er langt fra billedet:

"Vi føler ikke, at de sparer. Det kan godt være, at de justerer lidt på antallet af vagter om bord, og at man går fra fire til tre vagter, men jeg ser helt klart ikke, at man begynder at tage bevæbnede vagter af nu," siger Sonny Schürer til ShippingWatch.

"Vi får mere og mere at lave, og vi har haft tæt på 150 transiter i år, så det er kun vokset for os. Jeg sagde sidste år, at vi forventede at have en tredobling i vores omsætning, og det tror jeg faktisk vi når."

Til Ritzau forklarede direktør i sikkerhedsfirmaet Guardian Norman Kristiansen, hvordan rederiernes økonomisk pressede situation får dem til at spare på sikkerheden og i tilfælde på de bevæbnede vagter.

Selv har Guardian haft et tilfælde, hvor en kunde fravalgte at sejle med vagter på en del af ruten, fordi de mente at være ’home-free’, samt hørt om andre firmaer, der har oplevet samme tendens. Over for ShippingWatch nuancerer han sit budskab:

"Mit budskab var ikke, at man sparer vagter væk, men at der er en tendens til, at man måske begynder at slække lidt på det. Jeg tror ikke, at nogle decideret vil begynde at tage folk helt af, jeg siger bare, at rederierne naturligt nok kigger meget på pengene og ser på, hvor man kan spare, hvis man skal," siger Norman Kristiansen og uddyber:

"Og det er sådan set okay. Men det er bare forbandet vigtigt, at man laver en risikoanalyse af det inden i forhold til de faktorer som spiller ind, såsom skibets frihøjde, skibets hastighed, ruten, lasten, besætningens erfaringer osv.."

Sparer på rådgivning

Spareiveren ligger derimod et andet sted, mener direktøren, nemlig i rådgivningen. Og virksomheden møder flere rederier, der vælge rådgivningen fra.

"Vi oplever, at de hellere vil bruge penge på vagter end på folk, der kan analysere og komme med risikoanalyser," siger han og peger på, at den såkaldte BMP4, en guideline til hvordan man bedst sikrer sit skib, er implementeret og velkendt af alle i branchen.

"Og det er svært at se, hvor mange gange du kan sælge informationen om, at det er farligt at være dernede, og at der er pirater i området. Vi har flere kunder, der har sagt til os, at de har valgt at bruge pengene, som de tidligere brugte på rådgivere, på vagter, for der føler de, at de får noget for pengene."

Sikkerhedsekspert: Rederier sparer på sikkerhed  

Torm: Stor eftertanke efter piratangrebet 

Torm-skib forsøgt kapret ud for Oman

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs