Maersk Line: Vi har gjort for lidt for ligestilling mellem køn

Maersk Line har ikke været været gode nok til at sætte diversitet på dagsordenen tidligere, siger Jessica Wagner, der er talent manager i rederiet. Men det er man ved at gøre op med, og inden for det sidste år er der kommet meget mere fokus på området, fortæller hun til ShippingWatch.

Der er ikke blevet gjort nok i Maesk Line for at sikre diversitet i medarbejderstaben og udnytte de gevinster, som diversitet kan give, siger talent manager, Jessica Wagner, fra selskabet.

"Jeg er den første til at indrømme, at vi har gjort alt for lidt på diversitetsområdet, og at vi har været for dårlige til det. Det er ikke del af en bevidst kultur, man har bare ikke haft tilstrækkelig fokus på det traditionelt. Det gode er, at vi nu gør noget ved det," siger Jessica Wagner.

"Kulturen i en virksomhed må man jo ikke bruge som en sovepude. Hvis man konkluderer, at der er elementer i kulturen, der gør det sværere for kvinder, må vi jo ændre den kultur."

Hun arbejder som talent manager i Maersk Lines HR-afdeling og laver diversity inclusion, hvor målet er at sørge for diversitet og udnytte den på den rigtige måde. Hun er ikke overrasket over de konklusioner, som antropolog Michael Flarup torsdag kom med på ShippingWatch, om at kvinder har sværere ved at komme til tops i shipping.

"Det billede kan jeg sagtens nikke genkendende til, og det er ikke noget nyt for os. Shipping har en meget mandsdomineret kultur, og det har vi også her. Men jeg vil også sige, at vi i Maersk Line har en ret høj andel af kvinder, hvis man ikke tæller besætningerne ude på skibene med. Den er nemlig på 46 pct.," siger Jessica Wagner.

"Men det er ikke nok bare at have en stor andel af kvinder i et selskab, hvis man ikke kan finde ud af at holde på dem og sørge for, at de har lige så gode muligheder for at komme op på højere niveau. For vi kan ikke frasige os, at jo højere op i organisationen, man kigger, jo færre kvinder er der," siger hun.

Øget fokus

Gennem de senere år har Maersk Line dog arbejdet på at forbedre diversiteten, og inden for det sidste år, har ledelsen sat øget fokus på netop problematikken. Det udmønter sig blandt andet i, at Jessica Wagner, der blev ansat for ti måneder siden, arbejder med området, og at flere initiativer er blevet sat i gang.

"På gruppe-niveau har vi et diversity council på tværs af business units der mødes ind i mellem. Gennem det har vi sat forskellige initiativer i gang, der er målrettet kvindelige ledere, og vi har faktisk også, modsat hvad mange tror, ret moderne arbejdstider. Der er ikke noget krav om, at man skal være på kontoret hver dag fra ni til sytten," siger hun.

Man arbejder i virksomheden blandt andet med hjemmearbejdsdage og fleksible arbejdstider.

"Helt generelt giver de fleste udtryk for, at der er sket en markant ændring omkring fleksible arbejdstider og så videre, og de fleste mener, at man godt kan godt kan have en god balance mellem sit arbejde og privatliv."

Det er vigtigt for Jessica Wagner, at man ikke ser på diversitet som et projekt, der skal løses og så være afsluttet. Derfor har man heller ikke opstillet specifikke mål eller en tidsramme for arbejdet.

"Vi har ikke sat tidshorisont på det her, for det er ikke et projekt, der kører et par år. Det skal integreres i virksomhedens DNA, og det tager tid. Når jeg siger, at vi arbejder dedikeret på det her, så er det jo ligesom en supertanker, der skal ændre kurs. Det sker ikke natten over, men det skal nok lykkes."

Maersk Line har ikke opstillet konkrete mål for ligestillingspolitikken, der også omfatter et fokus på nationalitet, alder, mindset og forskellige erfaringer.

 

Transatlantic CEO: Branchens traditioner koster talenter 

Forsker: Shipping-branchen overser kvindelige talenter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også