En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
17.12.2012kl. 06.22

Maersk Line: Vi har gjort for lidt for ligestilling mellem køn

Maersk Line har ikke været været gode nok til at sætte diversitet på dagsordenen tidligere, siger Jessica Wagner, der er talent manager i rederiet. Men det er man ved at gøre op med, og inden for det sidste år er der kommet meget mere fokus på området, fortæller hun til ShippingWatch.
af JAKOB VESTERAGER

Der er ikke blevet gjort nok i Maesk Line for at sikre diversitet i medarbejderstaben og udnytte de gevinster, som diversitet kan give, siger talent manager, Jessica Wagner, fra selskabet.

"Jeg er den første til at indrømme, at vi har gjort alt for lidt på diversitetsområdet, og at vi har været for dårlige til det. Det er ikke del af en bevidst kultur, man har bare ikke haft tilstrækkelig fokus på det traditionelt. Det gode er, at vi nu gør noget ved det," siger Jessica Wagner.

"Kulturen i en virksomhed må man jo ikke bruge som en sovepude. Hvis man konkluderer, at der er elementer i kulturen, der gør det sværere for kvinder, må vi jo ændre den kultur."

Hun arbejder som talent manager i Maersk Lines HR-afdeling og laver diversity inclusion, hvor målet er at sørge for diversitet og udnytte den på den rigtige måde. Hun er ikke overrasket over de konklusioner, som antropolog Michael Flarup torsdag kom med på ShippingWatch, om at kvinder har sværere ved at komme til tops i shipping.

"Det billede kan jeg sagtens nikke genkendende til, og det er ikke noget nyt for os. Shipping har en meget mandsdomineret kultur, og det har vi også her. Men jeg vil også sige, at vi i Maersk Line har en ret høj andel af kvinder, hvis man ikke tæller besætningerne ude på skibene med. Den er nemlig på 46 pct.," siger Jessica Wagner.

"Men det er ikke nok bare at have en stor andel af kvinder i et selskab, hvis man ikke kan finde ud af at holde på dem og sørge for, at de har lige så gode muligheder for at komme op på højere niveau. For vi kan ikke frasige os, at jo højere op i organisationen, man kigger, jo færre kvinder er der," siger hun.

Øget fokus

Gennem de senere år har Maersk Line dog arbejdet på at forbedre diversiteten, og inden for det sidste år, har ledelsen sat øget fokus på netop problematikken. Det udmønter sig blandt andet i, at Jessica Wagner, der blev ansat for ti måneder siden, arbejder med området, og at flere initiativer er blevet sat i gang.

"På gruppe-niveau har vi et diversity council på tværs af business units der mødes ind i mellem. Gennem det har vi sat forskellige initiativer i gang, der er målrettet kvindelige ledere, og vi har faktisk også, modsat hvad mange tror, ret moderne arbejdstider. Der er ikke noget krav om, at man skal være på kontoret hver dag fra ni til sytten," siger hun.

Man arbejder i virksomheden blandt andet med hjemmearbejdsdage og fleksible arbejdstider.

"Helt generelt giver de fleste udtryk for, at der er sket en markant ændring omkring fleksible arbejdstider og så videre, og de fleste mener, at man godt kan godt kan have en god balance mellem sit arbejde og privatliv."

Det er vigtigt for Jessica Wagner, at man ikke ser på diversitet som et projekt, der skal løses og så være afsluttet. Derfor har man heller ikke opstillet specifikke mål eller en tidsramme for arbejdet.

"Vi har ikke sat tidshorisont på det her, for det er ikke et projekt, der kører et par år. Det skal integreres i virksomhedens DNA, og det tager tid. Når jeg siger, at vi arbejder dedikeret på det her, så er det jo ligesom en supertanker, der skal ændre kurs. Det sker ikke natten over, men det skal nok lykkes."

Maersk Line har ikke opstillet konkrete mål for ligestillingspolitikken, der også omfatter et fokus på nationalitet, alder, mindset og forskellige erfaringer.

 

 

Transatlantic CEO: Branchens traditioner koster talenter 

Forsker: Shipping-branchen overser kvindelige talenter 

Relaterede artikler:

  • Transatlantic: Shipping-traditioner koster os talenter

  • Forsker: Shipping-branchen overser kvindelige talenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Topcheferne hos Maersk og MSC, Vincent Clerc og Søren Toft, erkender, at meget har ændret sig for de to rederier. Derfor afslutter de samarbejdet i 2M-alliancen. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

MSC og Maersks skilsmisse kan få alliancer til at falde som dominobrikker

En ny virkelighed på fragtmarkedet og et behov for mere frihed kan ligge bag opsigelsen af samarbejdet mellem MSC og Maersk. Flere opbrud er på vej, vurderer analytikere.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • People and Operations Partner

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge