ShippingWatch

Transatlantic: Shipping-traditioner koster os talenter

Traditioner i shippingbranchen betyder, at man ikke får fat på en stor gruppe af talenter, der kunne bidrage til at forbedre og forny branchen, mener Heléne Mellquist, der er adm. direktør i Transatlantics Industrial Shipping-division.

Heléne Mellquist er ny adm. direktør i Transatlantics Industrial Shipping-Division og en af de få kvinder i rederiet. Hun kan ud fra egen erfaring nikke genkendende til de konklusioner, en forsker torsdag fremførte på ShippingWatch omkring kvinders problemer med at komme til tops i shipping.

Forsker: Shipping-branchen overser kvindelige talenter 

"Indtil videre har jeg set, at denne industri er meget tynget af traditioner, og den er ikke rigtig blevet tvunget til at ændre sin tankegang. Men de konkurrencevilkår vi står over for nu, mener jeg faktisk vil tvinge os til at gøre det," siger Heléne Mellquist.

Heléne Mellquist skiftede for omkring et år siden fra Volvo til Transatlantic, hvor hun blev ansat som CFO. For blot et par uger siden overtog hun rollen som adm. direktør i Transatlantics Industrial Shipping-division efter Kim H. Sørensen, der blev adm. direktør i Blue Water Shipping.

Transatlantic-chef vil vende rederiet til positiv vækst 

Hun mener, at branchen på grund af sine traditioner afskærer sig selv fra en stor talent-gruppe, der falder udenfor den snævre gruppe af folk, der traditionelt har været i shipping-industrien.

"Der er mere talent derude, som vi ikke får fat på. Hvis vi kun vælger fra 50 pct. af den store talentbase på grund af køn og måske også ekskluderer andre grupper oveni, ender vi op med en meget lille gruppe af folk, der kan blive hyret. Og hvis den industri skal være konkurrencedygtig i fremtiden, bliver vi nødt til at kunne levere dynamik og diversitet til kunderne," siger Heléne Mellquist.

Talenttab

Heléne Mellquist har også i sin tid i Volvo været vant til i mange år at være den eneste kvinde til ledelsesmøder, men hun mener, at bilfabrikanten var bedre til at være opmærksomme på at styrke diversitet end shippingbranchen. Volvo gik eksempelvis efter at lave netværk for kvinder, der sad i nogenlunde de samme ledelseslag, og mandlige ledere fik et kursus i at tage diversitet til sig, og hvordan man kan bruge diversitet til at få konkurrencefordele.

"De er meget opmærksomme på fænomenet, og de har puttet millioner årligt ind i at forbedre det. Det har jeg ikke rigtig set i denne industri," siger Heléne Mellquist.

Diskussioner om talentbaser og diversitet kan måske virke ganske diffuse, mener hun. Derfor kommer hun med et specifikt eksempel fra denne uge, hvor en mandlig kandidat til et job sagde nej til stillingen, fordi shippingindustrien var for traditionel.

"Jeg havde en samtale med en mand, der var interesseret i at komme tilbage til shippingindustrien, men hans mentorer havde anbefalet ham ikke at gøre det, fordi industrien var for traditionel. Han kiggede på vores organisations-diagram og så, at der kun arbejdede kvinder i en afdeling, hvor der traditionelt kun arbejder kvinder. Det så han som bevis på, at industrien ikke havde ændret sig og stadig var meget konservativ. Derfor kom han ikke tilbage til branchen," siger Heléne Mellquist.

Ikke et kønsspørgsmål

For Heléne Mellquist er det egentlig ikke et spørgsmål om køn. Det er et spørgsmål om at være åbne over for at vælge det største talent til jobbet uanset køn, hudfarve eller andre forhold.

"Det er egentlig temmelig nemt i teorien. Når man rekrutterer folk, skal man have en meget klar profilbeskrivelse af den person, der ikke bare vil gøre jobbet, som det gøres i dag, men også i fremtiden. Når man rekrutterer, er det vigtigt, at man har et åbent sind som chef. Ligesom Transatlantic turde ansætte mig som CEO, skal man også hele tiden være parat til at ansætte folk, der falder uden for den normale snævre gruppe," Heléne Mellquist.

Adspurgt om Transatlantic er bedre til at gøre noget for diversiteten, indrømmer Heléne Mellquist, at der stadig er langt igen for rederiet, og at de pressede tider i markedet ikke er det bedste tidspunkt at begynde:

"Udover at jeg er CEO, tror jeg ikke, at vi er den store undtagelse. Lige nu er vi tre kvinder og to mænd i ledelsen, men det er tilfældigheder, der har medført det. Vi burde sætte gang i kurser og træning omkring emnet, så virksomheden generelt fik et mere åbent sind i denne forbindelse. Men det vil tage, på grund af de hårde tider, er det svært at finde penge til at lave gennemgående træning for en hel virksomhed," siger Heléne Mellquist.

Transatlantic ansætter Kim H. Sørensens efterfølger 

Transatlantic tror på østeuropæisk vækst  

Transatlantic øger indtjeningen 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs