ShippingWatch

Royal Arctic Line vinker helt farvel til P+S Werften

Royal Arctic Line har efter forhandlinger med P+S Werften besluttet at forlade værftet i Stralsund og få de 400 mio. kr. tilbage, som rederiet har krav på for sine udbetalinger for bestilling på fem nye skibe.

Foto: Royal Arctic Line

"Det er en sjælden oplevelse at være ked af, at der kommer flere hundrede millioner ind på kontoen, men det er faktisk den situation vi står i. Det har været en nedslående oplevelse at følge værftets deroute, men vi håber på en hurtig afklaring og bestilling (kontrahering) af nye skibe," siger adm. direktør Jens Andersen fra Royal Arctic Line i en meddelelse på rederiets hjemmeside, efter Royal Arctic Lines farvel til Stralsund.

RAL kan tabe fire ud af fem nybygninger 

Mens konkursen har truet for P+S Werften har Royal Arctic Line sat fokus ind to steder: På at forlænge levetiden af den eksisterende flåde og på at se, hvilke nye værfter, der kunne være interessante for rederiet.

"Vi har haft en løbende dialog med ejeren. Det har fungeret meget tilfredsstillende, og vi har sat stor pris på den forståelse, der har været, for den ærgerlige proces vi har været igennem. Af hensyn til den tyske konkurslovgivning er det meget lidt vi har kunnet sige offentligt, men har måttet indskrænke informationen til ejerens repræsentanter. Det har Departementet og Naalakkersuisut heldigvis været meget forstående overfor," siger Jens Andersen med henvisning til ejerne Grønlands Selvstyre.

Det er først, når Royal Arctic Line har fået de 400 mio. kr. udbetalt, at Royal Arctic Line kan gå i konkrete forhandlinger med nye værfter om nybygninger til levering i slutningen af 2014. Royal Arctic Line er interesseret i værfter i Europa, skriver rederiet på sin hjemmeside.

Konkurs var stor overraskelse

Konkursens hastighed og størrelse var en overraskelse for Royal Arctic Line.

"Vores forarbejde var meget grundigt med dygtige rådgivere, og byggeriet er finansieret af en af Tysklands største investeringsbanker KfW. Så der var ingen, der havde set faresignalerne, før det lige pludselig gik meget hurtigt," siger Jens Andersen.

Burde tysk værftskonkurs have været afsløret i 2010?

Royal Arctic Line på udkig efter nyt skibsværft 

Danske redere i klemme i tysk værftskrise 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs