Containerrederne er tilbage i rødt
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4902605.ece/ALTERNATES/schema-16_9/CMA-CGM-Marco-Polo_Ningbo-Port_2012-11-08-6.jpg)
Drevet af forbedrede rater, lavere brændstofpriser og omkostningsbesparelser opnåede de store containerrederier deres bedste driftsresultater i et kvartal (3Q 2012) siden 2010. Men opturen er kortvarig og allerede i årets sidste tre måneder er rederiernes indtjening under fornyet pres med fragtrater, der er faldet 20 procent siden højdepunktet i juli. Det skriver Alphaliner.
Hovedparten af de 20 største containerrederier er ifølge Alphaliner på vej i rødt igen, fordi det ikke er lykkedes dem at fastholde raterne over break even. Og selv om flere af rederne trækker skibe ud for vinteren, er det ikke tilstrækkeligt til at stoppe faldet i raterne, der lige nu er på det laveste niveau siden februar.
SeaIntel: Containerrater er katastrofale for rederierne
Udnyttelsesgraden er i gennemsnit faldet til under 75 procent på visse ruter, og udsigterne til, at rederne kommer igennem med deres bebudede rateforhøjelser på Asien-Europa og Asien-USA fra midten af december ser ualmindelig ringe ud, konstaterer Alphaliner.
Det mest profitable containerrederi blandt de 18 største var franske CMA CGM, der i 3. kvartal havde driftsindtægter på 541 mio. USD. Tilsvarende kom Maersk Line ud af kvartalet med driftsindtægter på 547 mio. USD, men det var baseret på en højere omsætning end rivalen CMA CGM. Begge rederier henter en stor del af deres volumener på Asien-Europa samt Latinamerika, der har vist bedre takter end andre handelsruter.
Alphaliner: Taktisk spil om Maersk Line