Dynamar: Reefer reduceret med 60 pct. i 2020

Reeferflåden vil ligge på under 60 pct. af den nuværende, når årtiet rinder ud. På trods af succes med rateforhøjelser vil skibene løbende blive skrottet, viser en analyse fra det hollandske analysehus Dynamar, skriver Lloyd's List.
Foto: Maersk PR
Foto: Maersk PR

Den nuværende reeferflåde vil blive beskåret betydeligt i de kommende år, så den i 2020 ligger på under 60 pct. af det nuværende niveau. Det svarer til 370 skibe, der skal kæmpe om kølecontainermarkedet. Det skriver Lloyd's List ud fra en analyse foretaget af det hollandske analysehus Dynamar.

Analysehuset fremhæver, at de stigende reeferrater har givet grund til en vis optimisme i markedet.

"Reefercontaineroperatørerne har uden tvivl haft succes med at opnå en højere del af forretningen hvert år, særligt siden de i 2007 begyndte en særlig og sommetider sæsonbestemt reefer-tung containerservice mellem særlige områder for udbud og efterspørgsel. De har uden tvivl også somme tider i høj grad tilbudt lavere rater end de konventionelle operatører har gjort eller været i stand til," siger shippingkonsulent Dirk Visser fra Dynamar til Lloyd's List.

Successen for rateforhøjelserne på reefercontainere har taget lysten fra mange redere til at foretage nybygninger af reeferskibe.

"Fra juli 2011 til 2012 blev 94 almindelige reeferskibe - herunder fiskeskibe - skrottet svarende til skrotning af en kapacitet på næsten 36 mio. kubikfod, herunder tabt containerplads på dækket. Skrotningerne er kun accelereret i andet halvår af 2012," siger Dirk Visser.

"Den generelle holdning blandt køleskibs-skippere, som frygter for at tabe forretning på grund af stigningerne, er, at containeroperatørerne tror, at de nu får pengene, efter at de succesfuldt har fortrængt den konventionelle sektor."

Maersk Line har mistet stor russisk reefer-kunde

Afskibere: Stigninger på reefere skal retfærdiggøres

Velkommen til containerlegepladsen i Tinglev 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også