Alphaliner: Mangel på små containerskibe i Nordeuropa

Masser af mindre containerskibe er i løbet af 2012 taget ud af flåden og solgt til ophugning, men i de seneste to måneder har der faktisk været mangel på skibe i 1.000-2000 teu-klassen, bl.a. i Nordeuropa.

Ikke kun de store linierederier lider under afmatningen i verdensøkonomien. Markedet for de mindre containerskibe i 1.000-2.000 teu har i særlig grad været hårdt ramt med mange oplagte eller tomme skibe sejlende rundt. Senest har det mindre containersegment oplevet en bølge af ophugninger, skriver analysehuset Alphaliner i sit nyhedsbrev tirsdag, men der er lyspunkter.

Unifeeder: Vi er gearet til yderligere konsolidering 

I 2012 er foreløbig 59 skibe i 1.000-2.000 teu-segmentet trukket ud af flåden. 54 af disse er solgt til ophugning, mens fem skibe er omdannet til bulk carriers.

I samme periode er 40 nybygninger kommet ind i flåden, mens kun 11 nybygninger er bestilt siden begyndelsen af året. I mange tilfælde er de nytilkomne skibe lidt større, fra 2.000-2.700 teu, og de er typisk beskæftiget i short sea, niche-forretninger og feeder.

Analyse: Baltikum driver stærk vækst i containerhavne 

Bortfaldet af skibe har ifølge Alpghaliner flere positive konsekvenser. Mens antallet af tomme skibe har været stigende siden sommer, er antallet af skibe inden for 1.000-2.000 teu  uden beskæftigelse faldet de seneste måneder. I nogle regioner som f.eks. det nordlige Europa og Caraibien har der ligefrem været mangel på disse skibe, hvilket har fået flere redere til at omplacere en del af deres flåde.

Unifeeder er løbet fra konkurrenterne     

Avis: Feeder-trafik fra danske havne kan slå vejtransport  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også