Analyse: 2 ud af 3 tyske containerskibe er i problemer

Kun hver tredje af de tyske KG-fonde kan dække deres driftsomkostninger og tilbagebetalinger på banklån, fordi KG-fondene er eksponeret over for det dårlige containermarked. Det fremgår af en ny analyse af de tyske rederier, skriver Lloyd's List.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

To ud af tre tyske containerskibe tjener ikke nok penge hjem til hverken egen drift eller lån. Det betyder, at ejerne af skibene - de kriseramte tyske KG-fonde - er totalt afhængige af bankernes velvilje til at udlåne penge. Det viser en ny analyse ifølge Lloyd's List.

"Kun en tredjedel af de analyserede containerskibe er i stand til at lave overksud," siger Nils Lorentzen, der er adm. direktør for Deutsche FondsResearch, som har foretaget undersøgelsen.

Stærkere alliancer på vej i shipmanagement

 

Undersøgelsen dækker kun containerskibe i segmentet 2.100 - 2.700 teu, som svarer til 130 skibe, men Deutsche FondsResearch vurderer, at de triste tal er symptomatiske for hele det tyske containermarked. Samtidig forudser Deutsche FondsResearch, at det ikke bliver mere opmuntrende for branchen i de kommende år.

I år ophører charterkontrakterne på 28 skibe, og det tyder på dårlige resultater i fjerde kvartal. Dernæst kan markedet se frem til et ophør af charter kontrakter på 60 skibe i det kommende år. Det betyder, at indtjeningsforholdene for mere end to ud af tre KG-fonde vil ændre sig ved udgangen af 2013 til det værre. AF de analyserede skibe er det kun 11 pct., der har kontrakter, der løber længere end 2014.

På trods af nogle optimistiske udmeldinger fra tyske redere, er Deutsche FondsResearch ikke optimistiske, skriver Lloyd's List. Analysehuset forventer tidligst et bedre marked i slutningen af 2013.

KG-krise kan splitte tysk shippingsektor

Otto Danielsen vil drive bankernes skibe

Tyske redere vil have statsbank til at hjælpe sektoren 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også