ShippingWatch

OOCL havde igen ratefremgang

Et foreløbigt kvartalsregnskab for Orient Overseas Container Line viser vækst, men containerrederiet plages af de samme tendenser, som resten af containermarkedet.

Foto: Rederiforeningen

Det foreløbige kvartalsregnskab for Orient Overseas Container Line (OOCL), verdens 11. største containerrederi, viser tydeligt nogle af de tendenser, der præger branchen i øjeblikket.

Rederiets præsterede en vækst på 3,4 pct. i kvartalet, målt i antal flyttede containere (sammenlignet med tredje kvartal 2011), men et løft i raterne gav en noget større stigning i omsætningen på 10,9 pct. Til gengæld var det også tydeligt, at der er kommet flere og større skibe til: OOCL's kapacitet steg 7,0 pct. i kvartalet, hvilket gav en 1,3 pct. lavere kapacitetsudnyttelse.

I alt flyttede det Hongkong-baserede rederi 1,36 mio. tyvefodscontainere (teu), og væksten var med 4,7 pct. størst på Asien-Europa-ruten, hvilket ellers er atypisk for det generelle containermarked. Her har branchestatistik meldt om store fald i containermængderne i de seneste måneder.

Det var også på Asien-Europa-ruten, at der var det klart størst løft i omsætningen: Den steg 25,3 pct. til 341,0 mio. dollar. Omsætningen per teu, altså den gennemsnitlige rate i kvartalet, steg 19,7 pct. til 1.407 dollar/teu på Asien-Europa-ruten. For hele rederiet steg raten 7,2 pct. til 1.174 dollar/teu.

Det afspejler dog i højere grad et meget svagt tredje kvartal i 2011 end styrkede markedsforhold på ruten. I forhold til andet kvartal i år var det nemlig et dyk på 3,7 pct. i OOCL's gennemsnitlige rate på Asien-Europa-ruten.

OOCL er konkurrent til A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line. De endelig regnskabstal fra OOCL kommer, via sit moderselskab Orient Overseas International, først senere.

AF RITZAU FINANS

Alphaliner: Containerrederier lider af manglende konsolidering 

SeaIntel efterlyser mindre kapacitet på Asien-Europa 

SeaIntel: Containerrederiene har meget at lære om Google 

OOCL varsler generel rateforhøjelse 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs