ShippingWatch

OOCL havde igen ratefremgang

Et foreløbigt kvartalsregnskab for Orient Overseas Container Line viser vækst, men containerrederiet plages af de samme tendenser, som resten af containermarkedet.

Foto: Rederiforeningen

Det foreløbige kvartalsregnskab for Orient Overseas Container Line (OOCL), verdens 11. største containerrederi, viser tydeligt nogle af de tendenser, der præger branchen i øjeblikket.

Rederiets præsterede en vækst på 3,4 pct. i kvartalet, målt i antal flyttede containere (sammenlignet med tredje kvartal 2011), men et løft i raterne gav en noget større stigning i omsætningen på 10,9 pct. Til gengæld var det også tydeligt, at der er kommet flere og større skibe til: OOCL's kapacitet steg 7,0 pct. i kvartalet, hvilket gav en 1,3 pct. lavere kapacitetsudnyttelse.

I alt flyttede det Hongkong-baserede rederi 1,36 mio. tyvefodscontainere (teu), og væksten var med 4,7 pct. størst på Asien-Europa-ruten, hvilket ellers er atypisk for det generelle containermarked. Her har branchestatistik meldt om store fald i containermængderne i de seneste måneder.

Det var også på Asien-Europa-ruten, at der var det klart størst løft i omsætningen: Den steg 25,3 pct. til 341,0 mio. dollar. Omsætningen per teu, altså den gennemsnitlige rate i kvartalet, steg 19,7 pct. til 1.407 dollar/teu på Asien-Europa-ruten. For hele rederiet steg raten 7,2 pct. til 1.174 dollar/teu.

Det afspejler dog i højere grad et meget svagt tredje kvartal i 2011 end styrkede markedsforhold på ruten. I forhold til andet kvartal i år var det nemlig et dyk på 3,7 pct. i OOCL's gennemsnitlige rate på Asien-Europa-ruten.

OOCL er konkurrent til A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line. De endelig regnskabstal fra OOCL kommer, via sit moderselskab Orient Overseas International, først senere.

AF RITZAU FINANS

Alphaliner: Containerrederier lider af manglende konsolidering 

SeaIntel efterlyser mindre kapacitet på Asien-Europa 

SeaIntel: Containerrederiene har meget at lære om Google 

OOCL varsler generel rateforhøjelse 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs