En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
19.10.2012kl. 14.41

Iranske tankskibe skifter rundt mellem flagstater

Iranske tankskibe har skiftet flagstater i takt med, at USA og EU har strammet sanktionerne på grund af landets atomprogram. Senest har iranerne flyttet skibe fra en østat i Stillehavet til Tanzania, der kalder det en fejl. Det skriver Bloomberg.
af OLE ANDERSEN

14 iransk-ejede tankskibe sejler under Tanzania-Zanzibar flag. Det afslører data fra et amerikansk selskab, IHS i Colorado, der vedligeholder en global shippingdatabase for FNs søfartsorganisation. Efter at oplysningerne er kommet frem, har skibsregistret i Zanzibar undersøgt sagen nærmere.

"Det er en fejltagelse," siger Abdullah Kombo, direktør i Zanzibar ministerium for infrastruktur og kommunikation.

De 14 iransk-kontrollerede skibe sejlede indtil omflagningen under Tuvalu-flag, en ø i Stillehavet.

Medie: Handelshus brugte Maersk-skib til iransk olie  

Iranske tankskibe har skiftet flagstater i takt med, at USA og EU strammer sanktionerne mod Iran på grund af landets atomprogram. EU forbød import af iransk olie fra 1. juli i år og har også forbudt skibe fra medlemslandene at fragte iransk olie. Både Zanzibar-Tanzania og stillehavsøen Tuvalu har i august oplyst, at man ikke længere vil registrere iransk-kontrollerede skibe.

Skibene opereres af selskabet NITC i Teheran. Selskabet oplyser ifølge Bloomberg, at det er ejet af iranske pensionsfonde. En række telefoniske forespørgsler og emails til selskabets hovedsæde er forblevet ubesvaret.

Foto: Hasan Sarbakhshian (AP)
Foto: Hasan Sarbakhshian (AP)
 

Ni af de iranske skibe er på vej til Asien ifølge signaler fra skibene. Et af dem er i Middelhavet på vej til Tyrkiet, mens andre er på vej tilbage til Den Persiske Golf.

Olie ombord

Ni af skibene sejler ifølge Bloomberg med en dybgang, der indikerer, at skibene formentlig har last ombord. 11 af de i alt 14 skibe er VLCCere, der hver især er i stand til at fragte to mio. tønder olie.

Fordi hovedparten af den maritime forsikringsindustri er koncentreret i Europa, omfatter EUs sanktioner ca. 95 procent af den globale tankskibsflåde.

Reuters har tidligere undersøgt, hvordan iransk råolie bliver sendt til et område øst for Malaysia og lastet på tomme skibe ved nattetid for at vente på potentielle asiatiske købere, der dermed kan holde hånden under den iranske økonomi, som er betydeligt udfordret af embargoen.

Olien bliver opbevaret på lejede tankskibe, som opererer under Panama-flag og sejler i vandet ud for Labuan. Labuan er på størrelse med Manhattan og er et finanscenter i Malaysia.

Avis: Iran vil blokere Hormuzstrædet med olieudslip 

EU strammer igen sanktioner mod Iran 

Medie: Iran unddrager sig olieembargo ved Malaysia 

 

Relaterede artikler:

  • Avis: Iran vil blokere Hormuzstrædet med olieudslip

  • Foto: Hasan Sarbakhshian (AP)

    EU strammer igen sanktioner mod Iran

    For abonnenter

  • Foto: Hasan Sarbakhshian (AP)

    Medie: Iran unddrager sig olieembargo ved Malaysia

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Photo: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Photo: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Head of Business Development

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Regnskabs-/økonomichef

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge