ShippingWatch

J. Lauritzen sparer brændstof via havvandskøling

Gennem et samarbejde med Grundfos har Lauritzen Bulkers skabt et nyt automatisk system til havvandskøling, der kan føre til markante brændstofbesparelser. Det skriver rederiet i sit magasin.

En eller to procent lyder måske ikke af meget. Men med dagens oliepriser, er en besparelse i det samlede brændstofforbrug på et skib på en til to pct. mange penge værd. Derfor er Lauritzen Bulkers glade for, at det er lykkedes rederiet i samarbejde med Grundfos at have udviklet et system til regulering af havvandskøling, der kan spare brændstof.

"Resultaterne er imponerende: pumpernes energiforbrug er reduceret med 35-50 pct. afhængigt af det klima, skibet sejler i. Det kan betyde en besparelse på 1-2 pct. af det samlede brændstofforbrug. Vi vil fortsat indsamle erfaringer fra driften og se, om der er noget, der skal justeres. Men indtil videre har det været en stor succes. Vi har stor tillid til Grundfos og til systemet – som jeg i øvrigt tror er det første af sin art – og vi er i gang med at planlægge installationen på andre af vores tørlastskibe," siger Søren Roschmann, der er ansvarlig for teknisk udvikling og overvågning af flådeeffektivitet i Lauritzen Bulkers.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs