ShippingWatch

J. Lauritzen sparer brændstof via havvandskøling

Gennem et samarbejde med Grundfos har Lauritzen Bulkers skabt et nyt automatisk system til havvandskøling, der kan føre til markante brændstofbesparelser. Det skriver rederiet i sit magasin.

En eller to procent lyder måske ikke af meget. Men med dagens oliepriser, er en besparelse i det samlede brændstofforbrug på et skib på en til to pct. mange penge værd. Derfor er Lauritzen Bulkers glade for, at det er lykkedes rederiet i samarbejde med Grundfos at have udviklet et system til regulering af havvandskøling, der kan spare brændstof.

"Resultaterne er imponerende: pumpernes energiforbrug er reduceret med 35-50 pct. afhængigt af det klima, skibet sejler i. Det kan betyde en besparelse på 1-2 pct. af det samlede brændstofforbrug. Vi vil fortsat indsamle erfaringer fra driften og se, om der er noget, der skal justeres. Men indtil videre har det været en stor succes. Vi har stor tillid til Grundfos og til systemet – som jeg i øvrigt tror er det første af sin art – og vi er i gang med at planlægge installationen på andre af vores tørlastskibe," siger Søren Roschmann, der er ansvarlig for teknisk udvikling og overvågning af flådeeffektivitet i Lauritzen Bulkers.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs