ShippingWatch

MAN taber nu på bortfald af ingeniørordning

MAN Diesel & Turbo har måttet droppe en udstationering, der ville have bidraget med en halv til en hel mio. euro på sigt til selskabets omsætning, fordi medarbejderen ikke ville afsted på de nye vilkår. Det siger Poul Knudsgaard, direktør i MAN Diesel & Turbo, til ShippingWatch.

Fjernelsen af ingeniørordningen har allerede kostet en maritim leverandør penge blot en måned efter, den som en del af regeringens skattereform forsvandt. Man Diesel & Turbo er gået glip af en betydelig omsætningsforøgelse ved at sende en medarbejder til udlandet, fordi han simpelthen ikke så en stor nok gevinst.

"Han kunne sagtens, men han ville bare ikke, fordi der ikke var nogen gulerod i det. Hans motivation for at skulle tage afsted fra familien og være væk i et halvt år er væk, hvis der ikke kunne være en økonomisk incitament i det, og vi har ikke råd til at kompensere ham yderligere. Så nu har vi måttet droppe en udstationering, fordi vi ikke kan sende en anden af sted," siger Poul Knudsgaard, direktør i MAN Diesel & Turbo, til ShippingWatch.

Tabt omsætning

Medarbejderen skulle have været sendt til Dubai i et halvt år for at oplære folk i selskabets lokalkontor i at opbygge en kompetence inden for propeller i afdelingen og således øge selskabets forretning.

"Nu må det så blive på kortere visitter, når vi alligevel er i området, i stedet for at kunne sende en mand derned i et halvt år og virkelig arbejde på at træne de lokale og tage ud og snakke med rederier i området," siger Poul Knudsgaard med tydelig ærgrelse.

Og det forstår man, for han vurderer, at den manglende udstationering på sigt vil betyde en tabt omsætning på op mod en mio. euro.

"Det kan nemt betyde en tabt omsætning på en halv til en hel million euro, hvis vi virkelig bearbejdede det dernede med vores retrofit-produkter og fik trænet de lokale til også at gå ud og lave service på de anlæg dernede. Og nogle gange kommer vi til at sende en servicemontør eller superintendent her fra Frederikshavn derned, og så skal de først flyve derned, så vi tager længere tid om at være på en opgave, og så er det også dyrere, når de skal rejse herfra og skal have alle mulige ekstraophold i stedet for, at det foregår på en relativt lokal kontrakt," siger Poul Knudsgaard.

Model er truet

MAN Diesel & Turbo har gennem de sidste syv år gået fra at have 50 centre ude i verden til at nu at have 116. I arbejdet med at sørge for, at alle centrene havde kendskab til MANs produkter, har det været en god model for selskabet, at sende medarbejdere fra Danmark ud og lære fra sig i tre eller seks måneder.

"Det har folk været villige til, fordi man har kunne kompensere familien for afsavnet ved at tjene en ekstra skilling på lavere skat. Det her var det første eksempel, der kom få dage efter skattereformen blev vedtaget. Nu er vi i høj grad nervøse for, at den model er truet," siger Poul Knudsgaard.

Prøv ShippingWatch gratis i 40 dage

Avis: Eksportfald for rådgivende ingeniører skyldes skattereform 

Avis: Fornyet pres på ingeniørordningen 

Folketingspolitikere foreslår ingeniørordning genindført 

Esbjerg-virksomheder i kraftig modstand mod ingeniørregel 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs