ShippingWatch

Konsulenthus tror ikke på højere containerrater

Der er ikke store muligheder for ratestigninger for containersejlads, selvom både Maersk Line og andre fjerner kapacitet og laver generelle ratestigninger. Det vurderer Hackett Associates.

Foto: Hapag-Lloyd

Konsulenthuset Hackett Associates ser ikke de store muligheder for, at containerraterne kan løftes fra det nuværende niveau på trods af, at verdens rederier fjerner kapacitet fra ruten fra Asien til Europa og har varslet markante ratestigninger fra den 1. november. Det skriver shippingavisen Lloyd's List.

Efterspørgslen på ruten er faldet markant i lyset af krisen, og det har medført kapacitetsnedskæringer fra de fleste aktører på ruten for at støtte de faldende fragtrater. Maersk Line har skåret omkring en femtedel af sin kapacitet i år, mens alliancen G6 har skåret omkring 15 pct.

"Raterne vil sandsynligvis ikke blive løftet, da volumenerne er faldet markant, og der stadig kommer ny kapacitet til. Jeg tror, Maersk Line bare prøver på at holde raterne på det nuværende niveau," vurderer Ben Hackett fra Hackett Associates ifølge shippingavisen.

Konsulenthuset fokuserer nu på, hvordan de resterende aktører i markedet vil reagere på kapacitetssænkningerne. Vælger de at tage markedsandele i stedet for at fastholde prisdisciplinen, kan det ifølge Hackett sende markedet "tilbage til de mørke dage i 2011", hvor raterne faldt til stærkt tabsgivende niveauer omkring 500 dollar per tyvefodscontainer (teu).

"Det er en benhård industri. Nogle vil gå efter markedsandele, og så bliver tingene interessante. De basale økonomiske principper er på spil her. Når udbuddet markant overstiger efterspørgslen, falder priserne. Det faktum, at rederierne holdt sammen i andet kvartal, var imponerende for industrien, men der bliver stadig talt om at bestille nybygninger. I sidste ende vil markedskræfterne vinde," siger Ben Hackett til Lloyd's List.

I slutningen af 2011 og starten af 2012 hærgede en priskrig containermarkedet og sendte spotraterne ned til under 500 dollar per teu. Foråret og sommeren igennem gennemførte rederierne dog markante ratestigninger, der sendte spotraterne op til små 1900 dollar. Siden da er raterne dog faldet tilbage til niveauet 1400 dollar.

Stadig pres på containerere - fortsat fald i rateindeks 

Analytikere spår kulsort fremtid for containerbranchen 

Drewry: Et rundt nul i containerindustrien i 2012 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs