ShippingWatch

Certificering af piratvagter er klar

Flere vagtselskaber har forbedt sig på krav om international godkendelse, der skal sikre kvaliteten af de sikkerhedsvagter, som rederier verden over i stigende grad bruger for at forebygge og forhindre kapringe

Foto: Foto: Brian Karmark

Et par måneder inden FN`s internationale maritime organisation forventes at vedtage en ISO-certificering af private vagtselskabet, er de første danske selskaber klar til at blive certificeret. Det skriver Danmarks Rederiforening på sin hjemmeside mandag.

Formanden for Sikkerhedsbranchen, Kasper Skov Mikkelsen, forklarede på et møde i Danmarks Rederiforening mandag, at kravene til en international certificeringer  klar nu. Det har fået flere vagtselskaber til at investere tid og penge i den internationale godkendelse, der har til formål at sikre kvaliteten af de sikkerhedsvagter, som rederier verden over i stigende grad bruger som en del af bestræbelserne på at forebygge og forhindre kapringer, især i farvandet ud for Afrikas Horn, men også i stigende grad på vestkysten af Afrika.

Redere: Nu må EUs piratpolitik gøres færdig  

Netop status for hvordan det går i praksis med at sikre kvalitet i håndtering af pirattruslen var temaet for mødet i Rederiforeningen.

På mødet deltog også en repræsentant fra Justitsministeriet, som understregede, at den nye danske våbenlov, som har til formål at gøre det mere fleksibelt og nemmere at tage bevæbnede vagter om bord på danske handelsskibe, fungerede problemfrit og efter hensigterne.

Dr. jur. og lektor ved Syddansk Universitet, Birgit Feldtmann, gennemgik spørgsmålene om den juridiske ansvarsfordeling mellem vagter og skibets kaptajn. Dette område præges af en række forskellige nationale og internationale love, hensyn til menneskerettigheder, kontraktspørgsmål, forsikringer, maritime reguleringer, som rederierne skal forholde sig til under sejlads i de piratplagede farvande.

Vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening var efter mødet tilfreds med status for, hvordan branchen håndterer pirateriet.

”Overordnet er jeg meget tilfreds med de foreløbige resultater af de mange forskellige tiltag og aktiviteter, vi arbejder med for at sikre, at vores medlemmer kan drive skibsfart på et højt kvalitativt niveau – også når det drejer sig om at forebygge og bekæmpe pirateri. Som branche kan vi glæde os over et seriøst og konstruktivt samarbejde med myndigheder, vagtselskaber, fagforbund, jurister og andre, der har en aktie i at håndtere dette vanskelige problem. Jeg er glad for, at vi og vores samarbejdspartnere i denne situation er i stand til at arbejde professionelt, målrettet og med den kvalitet, som kendetegner dansk skibsfart,” sagde vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen efter mødet.

Danske skibe må bevæbnes i alle piratområder 

Havne siger nej til skibe med bevæbnede vagter  

 

 

Mere fra ShippingWatch

I alt 12 skibe er sejlet fra Ukraine lastet med korn

I alt er 12 tørlastskibe lastet med Ukrainsk korn til eksport sejlet fra det krigshærgede land siden mandag sidste uge, hvor det første skib efter en aftale mellem Rusland og Ukraine fik lov til at forlade havnen i Odesa.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs