Maersk Line: Vi fortsætter med ratestigninger

Maersk Line vil blive ved med lave generelle ratestigninger, selvom spotraterne falder markant, siger Lars Mikael Jensen, chef for Asien-Europa-farten i rederiet.
AF RITZAU FINANS

Rederierne skal fortsat kæmpe for at løfte prisen på containerfragt, ikke mindst på den travle rute mellem Asien og Europa. Det fortæller Lars Mikael Jensen, chef for Asien-Europa-farten hos A.P. Møller - Mærsks Maersk Line, efter at nye tal ellers har vist, at spotraterne falder og falder for tiden.

Spotraten - eller straksprisen - for at få en tyvefodscontainer fragtet fra Shanghai til Nordeuropa er faldet med godt 30 pct. fra 1888 dollar i slut-juni til 1324 dollar i sidste uge ifølge SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange.

Det tyder ifølge flere analytikere på en smuldrende prisdisciplin blandt rederiene, som sænker raterne for at få fyldt deres stadig større flåder af skibe. Ifølge analysehuset Seaintel er der risiko for en ratekrig i stil med den, der kostede stort set alle containerrederier store underskud i andet halvår af 2011.

Holder strategien

Lars Mikael Jensen er dog fortrøstningsfuld og vil ikke afvige fra strategien, som i Mærsk i øjeblikket er et fokus på lønsomhed frem for markedsandel.

- Det går altid op og ned, og prisniveauet er i dag væsentligt højere end for et år siden, så industrien har i 2012 vist en bedre disciplin. Vi holder fast i, at det er et langt, sejt træk, og vi er fast besluttet på, at det skal fortsætte, selv om der er nogle bump på vejen - for der er ikke rigtig noget alternativ, siger Lars Mikael Jensen til Ritzau Finans.

De seneste dage har flere asiatiske medier citeret Maersk Lines øverste chef, Søren Skou, for en kommende ratestigning på 10-11 pct. på Asien-Europa-ruten til 1. november. Det er dog ikke helt korrekt, påpeger Lars Mikael Jensen.

- Der er ikke lagt nogen specifik plan endnu, men vi overvejer, hvad vi skal gøre. Vi mener stadigvæk, at man ikke er nået til et "sustainable" (holdbart, red.) niveau endnu - om det så er 300, 400 eller 500 dollar højere end det nuværende, vil jeg ikke kommentere på. Men vi ser et behov for, at der skal ske mere. Rateniveauerne er ikke, hvor de skal være, siger han.

Rateforhøjelse på vej

Over for Ritzau Finans uddyber A.P. Møller - Mærsks pressechef Michael Christian Storgaard, at Maersk Line planlægger en "signifikant" rateforhøjelse på Asien-Europa-ruten med effekt fra 1. november.

Rederiet har i forvejen annonceret en mindre ratestigning på 150 dollar per container med effekt fra 1. oktober, ligesom der også var en ratestigning på 300 dollar programsat per 1. september. Resultatet heraf ventes først at kunne måles på spotraterne, der annonceres fredag 7. september.

RITZAU FINANS

SeaIntel: Rederne kan ikke fastholde de høje rater 

SCFI containerindeks faldtet med 7,7 procent  

Søren Skou: Markante ratestigninger 1. november 

Maersk kan blive nødt til at justere kapaciteten på Asien-Europa 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også